Defecte Hitachi ec58

Jgvanloo

  • #1
Hoi,
Mijn Hitachi-compressor is deze week kapot gegaan. De as van het 'zwenkwiel' is gebroken, zie foto's. Ik wil hem graag repareren (er zijn geen vervangende onderdelen voor).

Wat denken jullie? Laten lassen, uitboren en nieuw asje erin?
Dank
Guus
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een nieuwe as is mogelijk als de oude eruit kunt krijgen.
Gebruik een poelietrekker om de afgebroken as in het wiel eruit te drukken, het lager komt dan waarschijnlijk mee.
Het wiel moet er ook af anders kunt u niet bij de as, een poelietrekker gebruiken.
 

Jgvanloo

  • #3
Bedankt Jan.
Ik heb de as uit het motordeel kunnen halen: een paar tikken met de hamer en een oude steenboor waren voldoende. Het andere deel zal ook wel lukken. Alleen vind ik nergens een vervangende as voor deze Hitachi.
Heb jij een idee waar ikndie zou kunnen krijgen?
Groeten
Guus
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Nee, geen idee waar je onderdelen kunt krijgen, ik heb al bij de fabrikant gezocht maar daar staat alleen de compressor op en geen onderdelen.
Er zijn ook andere leveranciers maar die hebben ook niets voor dit apparaat.

Beleven met de fabrikant/importeur.
Je zou een nieuwe as kunnen laten draaien, lassen wordt niet wat is mijn ervaring.
 

Ralph

  • #5
Haal een nieuwe compressor, het loont niet delen te kopen voor die olievrije compressoren. Het volgende zal de zuiger en de zuigerbus zijn die h et op geeft.
 

Jgvanloo

  • #6
12mm staal erin gezet (€1 bij de bouwmarkt). Nu op maat slijpen en vastzetten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Zet de bout niet te strak vast om schade an de lagers te voorkomen, zet er eerst een verende ring op voordat u de moer erop draait.
Het lager moet soepel kunnen draaien maar mag geen speling hebben.
 

Jgvanloo

  • #8
Bedankt Jan! De as heb ik niet vastgezet met een schroef. Ik heb de schroefdraad moeten afslijpen: hij mag niet uitsteken uit het vliegwiel. Heb de as met stukje schroefdraad met teflontape en 2k lijm vastgezet in het vliegwiel. Vloeibare parking op zuiger aangebracht, alles schoongemaakt.

Inmiddels al uitgebreid proefgedraaid en alles lijkt stabiel!
Back in business. Kosten: €29 voor nieuwe rubberband en €1 voor as.
Kosten nieuwe ec58: €170
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Goed gedaan
 

David63

  • #10
Guus, een vraag. Ik heb zelf ook een hitachi ec58 compressor. Ook defect. De bouten/schroeven in de behuizing zijn moeilijk bereikbaar gemaakt door Hitachi valt me op. Heb je hiervoor een speciale pijpsleutel nodig om deze open te krijgen?

mvg,
David
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu