Defect miele condens wasdroger novotronic T565C

Pclcf

  • #1
Hallo, vanavond storing gekregen op onze Miele wasdroger. Hij was aan het drogen en de stop is in de meterkast gesprongen, de bijkeuken waarin hij staat rook naar aangebrande melk.

Na afkoelen en na het uitzetten van de machine blijft de stop springen zodra de stekker van de droger in het geaarde stopcontact gaat. Dus al staat hij helemaal uit, hij geeft kortsluiting.

Het viel mij op dat toen het optrad de condensopvangbak helemaal vol was. Waarschijnlijk waren wij bij de vorige droogbeurt vergeten hem te legen. Kan het condens zijn overgelopen en de kortsluiting hebben veroorzaakt.

Wie heeft er een tip wat te demonteren en door te meten/onderzoeken.

VRDANK
Frans
 

Pclcf

  • #2
Ik ben begonnen met het uit elkaar halen van de droger. Aan de achterkant achter het deksel waar de stroomaanvoer de machine ingaat, zit een soort van zekering op een stalen plaat gebout. Onderdeel nummer Miele T2815861, 250V 16A. Deze is uit elkaar gespat en ruikt verbrand. Kan zo een zekering uit ouderdom defect raken of is de kans reeel dat ik een flinke kortsluiting en verder scahde heb. Is dat in voorkomend geval door te meten door de draden die op de zekering zitten door te meten?

Frans
 

Henny

  • #3
Onderdeel 2815861 betreft geen zekering maar een ontstoringscondensator.

Door slechte isolatie (uitdroging) kan dit onderdeel (aardlek)sluiting maken.

Vervang dit onderdeel (prijs ca 30 euro) en de sluiting is opgeheven.
 

Pclcf

  • #4
Henny hartelijk dank voor je reactie. Ik heb de condensator vandaag bij Mile besteld. Daar kost hij overigens 17 ex. Bij dat repareer ik zelf wel is het onderdeel incl. 33 euro. Beide firmas rekenen dezelfde kosten voor verzenden. Miele is dus behoorlijk goedkoper.

Ik neem aan dat als ik de stekkers van de draden op dezelfde wijze aansluit op de condensator er geen gevaar is of moet ik nog ergens op letten bij aansluiten draden?

Frans
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Gewoon op dezelfde manier aansluiten wanneer de condensator indentiek is aan de andere.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu