De vloer veert in de woonkamer - spaanplaat

GAP

  • #1
Hallo,

ik ben even op zoek naar bevestiging cq betere suggesties.

Mijn huis heeft houten vloeren. Op de benedenverdieping veert de vloer nogal in de woonkamer (3.60 m breed.) waardoor de kast rammelt etc. Dit irriteert me enorm en daarom wil ik de vloer openmaken, de mes-en-groef planken losmaken en weer in elkaar schuiven (en weer vastschroeven duh) aangezien deze niet helemaal in elkaar zitten.

Daarna wil ik er spaanplaat 250x125 overheen schroeven. Spaanplaat omdat het niet duur is en naar mijn idee niets hoeft te dragen en alleen versteviging biedt. Het ligt tenslotte toch geheel ondersteund.

Lost dit mijn probleem op of kan ik beter iets anders proberen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De grootste kans is dat de balken het veren veroorzaken en niet de dikte van de planken.
De planken opnieuw bevestigen helpt niet want de dikte en breedte veranderd niet dus zal het niets oplossen.

U zou er een paar planken uit kunnen halen in het midden en eens proberen of het veren minder wordt wanneer u een stut onder de balken zet.
Helpt dit dan onder iedere balk een stut plaatsen op goede ondergrond.
 

Coko

  • #3
Bij onze vloer waren de vloerdelen flink geschaald (planken staan hol).
Op advies van de vloerenboer hebben wij hierover platen gelegd, in wildverband en haaks op de vloerdelen.

Op sommige plaatsen veerden de platen door, op deze plaatsen hebben we op dikte geschaafde latjes in de kom van de vloerdelen geplaatst..
Vervolgens de bekende groene vezelplaat en 2 cm dikke eiken vloerdelen uit oude balken (zwevend gelegd).

In de tussentijd heeft dit extreme verschillen in luchtvochtigheid doorstaan van 40% een paar maanden geleden tot 80% tijdens de moessons van de afgelopen weken.

Tot nu toe is het resultaat is een strakke niet verende vloer.
 

GAP

  • #4
Ik bedoelde met opnieuw bevestigen het opnieuw in elkaar schuiven van mes in groef en dan weer vastschroeven aangezien boven de vloer ook ongeveer met losse planken lag.

Maar stutten is ook een goed idee, dat kan ik ook wel gaan proberen.

Dank voor de reacties
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu