Danfoss thermostaatknop

Smarjan

  • #1
Halo,

Ik heb een probleem met mijn danfoss radiator, hij wilt niet opwarmen. Ik heb al even gecontroleerd of er geen lucht in de radiator zit maar dat is niet het geval. Ik heb al op wat fora rond gekeken en ik heb verstaan dat er waarschijnlijk een bepaald pinnetje vast zit. Om dit pinnetje los te maken moet je eerst de knop verwijderen. Nu heb ik al zitten draaien en doen maar ik heb geen idee hoe ik die knop (zie foto) kan los krijgen. Iemand die me kan helpen? Sorry, ik ben echt en leek in zulke dingen. Het zou leuk zijn moest ik wat kunnen bijleren en zelf wat mini-klusje kunnen klaren.

Alvast bedankt!

 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #2
Als je goed kijkt zie je een heel klein gaatje met daarin een inbusboutje in de zwarte ring die op de kraan zit.
Ga niet aan het pennetje trekken want dan heb je echt een probleem.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #3
Probeer eerst het volgende eens.

Stel de knop in op de maximale stand, Zorg dat de cv ketel brand [thermostaat even op maximaal].

Tik dan meerdere keren met beleid met een hamer op het metalen deel net achter de knop., dit kan je gerust een keer of tien doen.

Vaak schiet dan de klep los van de zetel [inwendig] en word de radiator weer warm.
Ga inderdaad niet aan het pinnetje trekken achter de knop want je heb wel kans op een lekage en het lost meestal geen bal op.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
Haal de knop er van af, maak dan een nieuwe foto.

met een beetje geluk kun je de pen met een 8 of 10 mm steeksleutel los draaien, er gebeurt dan niks.
Leg ik verder uit als je een foto hebt gemaakt.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #5
Dan moet het binnenwerk nog wel werken Obelix, pakkingbusje vervangen doe je eigenlijk alleen als je lekkage hebt of een onverlaat het pennetje er een keer uitgetrokken heeft zodat het borgringetje ligt te zwemmen.
Als het binnenwerk van de kraan niet meer goed werkt krijg je een waterballet als je de pakkingbus verwijderd, is eigenlijk werk voor iemand die weet waarmee hij bezig is.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #6
Daarom wil ik eerst foto hebben, vanmiddag ook nog 1 los gemaakt, even met een spits tangetje er in gerammeld en voilla hij werd weer warm.


EERST FOTO
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #7
Zoals ik al zei, werk voor een vakman!
 

Smarjan

  • #8
Waw! Bedankt voor al deze snelle reacties!
Ik heb een paar keer met de achterzijde van een schroevendraaier op het metalen deel net achter de knop geslagen en ik voel de chauffage al warm worden! :) Schitterend!

Heel erg bedankt!
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #9
Toppie! :prima:
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #10
Zo zie je maar, Soms is de oplossing simpeler dan gedacht ;)

Bedankt voor de terugmelding.
 

Henri747

  • #11
En fijn dat alle berichten blijven staan. Zo heb ik me een lastig klusje bespaard door even te google-en, uit te komen op dit praktische forum en de simpele oplossing hier te vinden. Dank daarvoor. :bedankt:
 

A.Diks

  • #12
Als je de witte kunststof regelknop eraf hebt getrokken zie je een zeskantige wartel(sleutelwijdte 10mm).
Daarin zit een rond pennetje, die tegen een veerdruk ingedrukt kan worden, bijv. door er met de platte kant van een grote schroevendraaier tegenaan te drukken.(dit lukt niet met je vingers, daarvoor is de uit te oefenen kracht te groot.)
Bij mijn kraan was dit pennetje vast gaan zitten, maar door hem weer gangbaar te maken d.m.v. bovenstaande schroevendraaier er 'n paar keer stevig tegenaan te drukken opende de klep weer en was het probleem opgelost.
Het kan ook vervuiling bij de klep zijn, in dat geval moet je alle radiatorkranen dichtdraaien behalve degene die het niet doet, hiervan zet je de kraan helemaal open en vervolgens zet je de thermostaat op de maximale stand.
Dit zorgt voor een hogere flow ter plekke en kan net genoeg zijn om de vervuiling weg te spoelen.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #13
Het kan ook vervuiling bij de klep zijn, in dat geval moet je alle radiatorkranen dichtdraaien behalve degene die het niet doet, hiervan zet je de kraan helemaal open en vervolgens zet je de thermostaat op de maximale stand.
Dit zorgt voor een hogere flow ter plekke en kan net genoeg zijn om de vervuiling weg te spoelen.
Dit is mij nog nooit gelukt.
Als er rotzooi in zit moet hij er meestal uit, ( de kraan dus) dan reinigen of vervangen.
 

Noob

  • #14
De truc met de hamer is geniaal en heeft me heel wat werk bespaard. Waarvoor dank!
 

Cube42

  • #15
Ah deze berichten had ik niet eerder gezien....ik heb een soortgelijk probleem, maar net omgekeerd. Ik heb dezelfde thermostaat maar die van mij blijft warm ook al heb ik hem op '0' staan.Van de een op andere dag. Is daar dan ook een 'gemakkelijke' oplossing voor?...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu