Danfoss Dynamic Valve excel bestand gegevens

Stripfiguur01

  • #1
Hallo,

Thuis heb ik beneden vloerverwarming en boven radiatoren.
Op de radiatoren zitten Danfoss Dynamic Valve afsluiters.
Deze moeten eenvoudig waterzijdig in te regelen zijn heb ik gelezen.

Ik heb gezocht op de website van Danfoss en ik ben op een pagina gekomen waar ik een excelbestand kan downloaden om uit te rekenen op welke standen ik de afsluiters moet zetten.

Het is inderdaad vrij eenvoudig, het vermogen uitrekenen van de radiatoren e.d. en er komt een inregelstand te staan.

Maar bovenaan het excelbestand staan een paar gegevens die ik nogal lastig vind, het gaat om:

1: “Minimum vereiste volumestroom ketel
 

Stripfiguur01

  • #2
Ik heb precies hezelfde probleem, om gek van te worden.
Bijkomend nadeel is dat ik ruim 20m3 gas verstook per dag! :?
Heb van alles geprobeerd maar zonder resultaat.
Systeem is nog geen 3 maanden oud en tijdens het opstookprotocol werd de vloer gewoon super warm.

Nu heb jij wel een andere verdeler dan ik heb, maar in de handleiding van mijn verdeler staat:
Vloerverwarming, geschikt voor hoofd‐ of bijverwarming. Geschikt voor hoge‐temperatuursystemen: 90°C aanvoer
(primair)/40°C retour (primair) en voor lage‐temperatuur verwarmingsbron, zoals bijvoorbeeld CV‐ketels met lage aanvoerwa‐
tertemperaturen (60°C / 40°C), HR CV‐ketels met modulerende brander, verwarmingssystemen op zonne‐energie en warmte‐
pompen. Bij lage temperatuur dient het LTC ventiel geplaatst te worden voor een betere werking (zonder dit ventiel werkt de unit in de meeste gevallen ook prima).
Dit klinkt als muziek in de oren, ik ga dus denk ik zo'n ventiel proberen en hopen op succes. Ik weet dat je een andere verdeler hebt, maar wellicht is er voor jou verdeler ook wel zoiets?

Wat ik trouwens heb, als ik alle groepen dicht draai behalve 1. Dan loopt de temperatuurmeter wel weer omhoog. Hoe meer ik weer open draai hoe kouder het weer wordt.

Groetjes
 

Bernhard

  • #3
Temp verschil instellen op 20K.
Max aantal liters per uur is optelling van de liters benodigd per radiator.
Maximaal drukverschil 20-25Kpascal.
Aantal liters per radiator is kw/(1.16*20K).
Voorbeeld 1400/1.16*20=60liter
Mag ook kw/20. Foutmarge is nihil.
bernhard
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #4
Er is waarschijnlijk iets (regeltechnisch) mis met de ketel. Er is wel eens meer een topic geweest met een quinta die alleen op laaglast wilde, probleem met ventilator (tacho), bekabeling of de printplaat.
Er is nooit geprobeerd het toestel op H te zetten, ik heb alleen geadviseerd de knop 'handmatig aan' te gebruiken. De boel is dan nog enigszins geregeld ook op temperatuurverschil aanvoer/retour, en er is een wachttijd van een minuut of drie voor hij met hoge vlammen gaat branden.

Je kunt nog wel proberen dit proefje (handje aan) te herhalen met de toon-thermostaat losgekoppeld.

De H en de L gebruiken de technici om de gas/lucht verhouding af te stellen.
Als je hiermee op eigen risico wilt weten zien of de ketel wel hard kan branden:
1. Zorg dat je zeker weet de installatie voldoende gevuld is, dat radiatoren open staan en dat de pomp goed werkt, zodat er altijd doorstroming door de ketel is.
2. Houd op de ketel de op/neer knop (linker) en de plus even ingedrukt.
De ketel zal nu starten voor CV en vrijwel direct hoog gaan branden.
Ik ga er van uit dat nu de keteltemperatuur wel snel zal stijgen.
3. Druk op de ketel op de reset-knop om de normale situatie te herstellen.

Dit is wat JeffryD94 om 10:58 bedoelde.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
@ Stripfiguur, in de echte wereld bij Klusidee mag topic kapen niet, ook niet als de klachten op elkaar lijken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu