Dampscherm perforeren en gipsplaten/ isolatie schuindak

Bwjak

  • #1
Beste,

nu ben ik al een tijd informatie aan het zoeken om onze zolder met schuin dak te gaan isoleren en ga nu eindelijk van start

mijn dak is ogebouwd uit dakpan-pannlatten-houten dakbeschot.

nu ga ik tussen de balken isoleren

1 cm lucht- kindspan 10 cm-houten Frame. dampscherm - gipsplaten..

nu heb ik hier twee vragen over, waarop ik het antwoord nergens kan vinden..


1. is dampscherm wel nodig? op milieucentraal site vond ik dat als de platen ( zoals kindspan) meer als 6 cm zijn deze niet nodig zijn omdat de kou hier niet doorheen kan en dus een dampscherm niet nodig is.

2.als ik dit dampscherm wel ga gebruiken, dan doorboor ik het luchtdichte scherm toch met schroeven om de gipsplaten op te hangen en dus is het niet meer luchtdicht? of mis ik hier iets?


Alvast super bedankt voor de antwoorden!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Even opgezocht:
Code:
Harde kunststofschuim isolatieplaten (EPS, XPS, PIR, PUR) zijn bij een dikte van minstens 6 cm voldoende dampremmend (je hebt dan geen extra dampremmende laag nodig). Maak wel de naden tussen platen en langs randen dicht met acrylaatkit of aluminiumtape.
Klinkt aannemelijk. Verder hebben ze het verhaal van de folies keurig op de site staan. Erg volledig zelfs.

Gipsplaten zet je vast op rachels. Waar je de schroeven door de folie prikt, zit de folie ingeklemd tussen gipsplaat en rachel. Dit wordt niet gezien als lek.
 
  • Like
Waarderingen: Robert0v

Bwjak

  • #3
Kijk daar heb ik wat aan!

dank :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu