Dampdoorlatendheid verwijderde verf

Tram2

  • #1
Beste klussers

Op een deel van onze buitenmuur zit een laag oude verf. Een deel daarvan liet al los/bladerde af. We hebben alles met een hogedrukspuit schoon gespoten. We willen op den duur de spouwmuur naisoleren en waren gewaarschuwd dat als de verf niet dampdoorlatend zou zijn dit problemen kon geven. We gaan het opnieuw verven met een goede dampdoorlatende verf. Denkt u dat de staat van de muur nu voldoende damp doorlatend is? Er zijn stukken waar de oude verf meer weg is maar ook stukken waar er nog een dikke(re) laag op zit. Als een muur deels dampdoorlatend is dit dan al voldoende om vocht problemen te voorkomen?

Ik begrijp dat het lastiger te oordelen is op een foto dan in het echt maar elk inzicht is welkom!

Groeten!

 

Jurdeklusser

  • #2
Met name de onderkant lijkt dikker in de verf te staan. Juist het punt waar je de beste dampdoorlating wilt
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Dit is altijd lastig. Je leefstijl heeft heel veel invloed. Hoe hoog zijn binnen in huis de de temperatuur en de luchtvochtigheid.
Het oppervlak van de muur aan de binnenkant de warme kant dus zou je op de een of andere manier een dampdichtere laag moeten kunnen aanbrengen. Er zijn wel verven of lagen voor buiten die zo dampopen mogelijk zijn, lagen voor binnen die dampdichter zijn daar denken we nog niet aan.
Zelf vraag ik me wel eens af hoe dicht zou vinyl behang zijn. Met afstomen van zo'n laag ervaar je dat het niet veel vocht doorlaat.
 

Tram2

  • #4
Dank jullie wel voor de reacties! Ik vermoedde inderdaad al dat de onderkant nog wel dik erop zit. Heeft iemand nog een goed idee om dit weg te krijgen? Zou afbijt werken op bakstenen? Ga het opnieuw schilderen dus kleurverschil in de stenen zou geen probleem moeten zijn.

De binnenkant is recent gestuct en daar zit extra afwasbare latex op. Is dat dampremmend genoeg?

Top om zo snel al hulp te krijgen! Nogmaals dank :-)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Geen idee.

Monitor de situatie je moet wel wachten tot de temperatuur buiten onder de 3 graden plus zakt. Binnen moet het 20 graden zijn met een luchtvochtigheid van 50%.
 

Tram2

  • #6


Voor de volledigheid: vandaag de onderkant met afbijt gedaan (uit een oranje pot...) Werkt als een trein! De dikke lagen kwamen er gemakkelijk af (behalve op de 3 stenen rechtsonder die ik niet had ingesmeerd blijkbaar). Ik hoop dat ik van de winter geen problemen krijg maar ga het nu met een gerust hart tegemoet!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu