Dampdoorlatende folie op dakbeschot of niet? - veranda

Icer

  • #1
Hallo,
Ik heb echt even jullie hulp nodig. Ik heb buiten een overkapping (veranda / kapschuur) gebouwd van lariks-hout. Allemaal erg mooi gelukt, maar nu krijg ik het dak niet waterdicht.

Feiten:
1. Dakhelling (achter) = 16 graden
2. Dakbeschot (lariks planken)
3. Dakpannen: Verbeterde Hollandse pan

Nu heb ik direct op het dakbeschot dampdoorlatende (let op: geen damp-open, maar dampdoorlatende) folie geniet. Daarover de tengels (verticaal) en daarover de panlatten (horizontaal). De pannen liggen er nog niet op, maar een beste regenbui afgelopen nacht wees uit dat het dak zo lek is als een mandje. Het was echt zeiknat onder de veranda en ook de spanten en het dakbeschot was kleddernat.

Mijn vraag: Hoe kan dit en wat kan ik er aan doen.

Er zijn verschillende meningen: de één zegt: je mag de dampdoorlatende folie niet direct op het dakbeschot maken, daar moet een soort spouw tussen zitten. De ander zegt: dat mag wel. Iemand anders zegt: bij een dakhelling van minder dan 25 graden moet je polytex folie gebruiken die wel weer direct op het dakbeschot mag.

Ik weet het niet meer, help!

groet Eric
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Er zijn nogal wat soorten folies. Heb je wat info over jou folie.

Je folie moet in iedergeval dusdanig poreus of kleine gaatjes hebben dat er geen water door kan.
 

Icer

  • #3
Ik gebruik Miofol® 125 G
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als je nog een stuk hebt liggen zou ik een proefje doen.
Van de folie een kommetje maken daar water in gieten en kijk wat er gebeurd. Gebeurd er niets dan met iets nat aan de onderzijde wrijven dan zou het moeten gaan lekken.
 

Icer

  • #5
Ik heb de folie inderdaad getest. Als ik er een kommetje van maak en er dan wat op laat staan dan gaat het er niet door heen. Laat ik er water op stromen, dan gaat het er heeeel langzaam door. Houd ik mijn hand aan de onderkant tegen de folie en laat ik er water over stromen dan is het zo lek als een mandje.

Ik kan me dus voorstellen dat de folie niet contact mag maken met het dakbeschot. Maar als ik eerst de tengels aan breng en daarover de folie span, dan komt de folie nog steeds in contac met de tengels. En... De dakpannen komen weer hoger te liggen.

Is er een andere oplossing?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Zolang er geen pannen op liggen wordt het dak nooit dicht met de folie die u gebruikt.
Wordt de veranda aan de onderkant afgewerkt en waarmee ?
 

Icer

  • #7
De onderkant van de veranda wordt niet afgewerkt, je kijkt zeg maar tegen het dakbeschot aan.

Ik kan me goed voorstellen dat het beter wordt als er pannen op liggen, maar door de kleine hoek van het dak is het goed mogelijk dat er toch water onder de pannen komt en dan trekt het alsnog door de folie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Geen dampopen folie dus want die houdt het dakbeschot nat bij lekkage, het water blijft tussen dakbeschot en de folie hangen en wordt zeer langzaam droog, bij veel regen droogt het niet en kan op den duur rotting veroorzaken.
Dampdichte folie is een optie, het water loopt dan niet tussen de folie en beschot maar direct naar beneden.
Geen folie is ook een optie, het water loopt dan ook naar beneden en eventueel natte planken worden vanzelf weer droog, nadeel is dat er dan watersporen te zien zijn aan de onderkant.
Ik zou dampdichte folie onder de tengels leggen.
 

Icer

  • #9
Van verschillende kanten wordt mij afgeraden om dampdichte folie te gebruiken, als er dan toch vocht onder komt (door condens of zo) dan kan het vocht helemaal niet meer weg.

Geen folie is ook geen optie, de dakpannen houden het water niet voldoende tegen en dus wordt het te nat onder de veranda.

Hebben jullie ervaring met Polytex?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Jou veranda is toch bijna volledig open, zo ja, dan is condens uitgesloten.
Elk dak waar op het hout een bitumen-of kunststof dakbedekking ligt zou dan verkeerd zijn gemaakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu