Dampdoorlatende folie direct tegen het dakbeschot

Thomas88

  • #1
Hallo,

Ik heb een vraag voor wat betreft kieren in het dakbeschot en het na isoleren van het dak.
Ja ik weet dat er meerdere topics over te vinden zijn, maar heb hier niet helemaal een passend antwoord kunnen vinden.
Mijn woning is gebouwd in 1964.
Hieronder een aantal foto's van het dakbeschot en het probleem. Het dak is van buiten naar binnen als volgt opgebouwd: dakpannen, pannenlatten en dan dakbeschot zoals op de foto's




zoals u kunt zien heb ik hier en daar te maken met een kier. Hierdoor voel je het, (zeker met dit weer) wel doorwaaien. Ook zie je dat er vanonder de pannen van alles naar binnen waait. (vliesjes van bomen en dergelijke).

Nou wil ik de zolder gaan na isoleren met glaswol.
Als idee had ik om een dampdoorlatend folie tegen het dakbeschot te plaatsen, dit om het winddicht te krijgen en zodat eventueel condens in de isolatie toch naar buiten zou kunnen. Hier zou ik graag jullie gedachten over willen weten. Het is namelijk niet zo dat heel het dak echt kiert maar wel gruwelijk tocht.

Heb ook gelezen dat dit op te lossen is met 3/4 mm triplex, maar dit gaat natuurlijk aardig in de cijfers lopen als ik hier heel het dak mee moet doen.

Denk dat als ik er zo glaswol tegen aan bevestig dit de isolatiewaarde niet ten goede komt. Ook bestaat er dan natuurlijk het gevaar dat dit nat zou kunnen worden door eventueel stuifsneeuw of slagregen.

Graag hoor ik jullie idee/mening hier over.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat is het gevaar als je een dampdoorlatende folie direct tegen het dakbeschot aanbrengt.

Als de kans groot is op water van buiten zou je kunnen denken om tussen de isolatie, of de dampdoorlatende folie een spouw te maken. Geen idee hoe je dat moet doen, hoe veel gaten en de diameter daarvan en er loopt ook nog een balk.
Een ding, je moet in dit geval je spouw ventileren met buitenlucht.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #3
Het beste is natuurlijk om de dampdoorlatende folie aan de buitenkant van het dakschot te monteren, dus onder de pannen, maar ik kan mij voorstellen dat dat wellicht niet haalbaar is.

Wat ik heb gedaan: ik heb de dampdoorlatende folie met een latje op de gordingen geniet en ongeveer 1cm ruimte (afhankelijk van de dikte van de isolatie) gehouden vanaf het dakschot. En daartegen geisoleerd zodat de voorkant van de isolatie vlak valt tegen de gordingen.



Hieroverheen een dampdichte folie geniet, daarna regelwerk en daarna gips.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Als het kiert, is eventueel vocht zo weg. Ik zie dus geen risico.

Bij een hard isolatiemateriaal (PS, PIR) is er in dit geval zelfs helemaal geen folie nodig.
 

Thomas88

  • #5
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het ook aanpakken zoals jullie voorstelde om het te doen.
Dus we zijn weer even van de straat af. Nogmaals bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu