Dampdoorlatende folie binnenkant of buitenkant

Bartdewitte

  • #1
Geachten,

Ben bijna afgestudeerd op alle topics rondom isolatie van een schuin dak. Edoch kom ik er toch net niet helemaal uit. Ons dak is ook schuin en bevat houten planken waartegen dakpannen zijn bevestigd. Verder niets. (zie foto). Ik wil isoleren en aftimmeren en concludeer (alles lezende) dat ik dat kan doen met glas/steenwol met een dampwerende (alu) laag aan de zolderzijde, daaroverheen een rachelwerkje waartegen ik dan gipsplaten kan monteren.
Mijn twee vragen daarbij:
- dien ik een dampdoorlatende folie te monteren tegen de dakplanken aan (maar nog wel aan de binnenkant), of moet dit onder de dakpannnen (aan de buitenkant) of moet dit geheel niet ?
-moet ik ruimte laten tussen dakplanken en isolatiemateriaal en tussen isolatiemateriaal en gipsplaten, of moet alles strak tegen elkaar aan?

Alvast veel dank voor uw reactie(s)!

met vriendelijke groet,
Bart de Witte
 

Fiesiekus

  • #2
Beide kan, maar hoeft niet. De dampdichte laag tussen isolatie en gipsplaten is ver-uit het belangrijkste. En naden/kieren heel goed dichttapen.
 

Bartdewitte

  • #3
Bedankt voor de reactie,
geldt dit ook voor de naden tussen de dakplanken of bedoel je de naden tussen de stukken isolatie?

En nog een tweede vraag, mogen dak, isolatie en gipsplaten tegen elkaar aangedrukt worden of moet er ruimte (lucht) tussen de onderdelen blijven ?

Merci!
Bart de Witte
 

Fiesiekus

  • #4
Niet ingedrukt, dat gaat ten koste van de isolatie. Beetje ruimte ertussen mag wel, hoewel fabrikanten tegenwoordig aanbevelen, geen tussenruimte (= condensatie- mogelijkheid) meer aan te brengen.
 

Jeronimooo

  • #5
Dampdoorlatende folie moet buiten op het dakbeschot onder de pannen.
De folie is bedoeld om het dakbeschot tegen inwatering en dus rot te beschermen en binnen monteren heeft geen zin.
De alu-folie op isolatierollen is reflecterend en niet dampwerend (in ieder geval niet lang).
Dampwerendefolie is van plastic, deze moet nog eens binnen de alu laag achter de gipsplaten aangebracht worden.
 

Cornelis

  • #6
Ik heb net zo'n dak en ben ondertussen al aardig gevorderd met deze klus. Zelf heb ik dampdoorlatende folie ONDER de dakschroten geniet. Daaronder 10 cm rotswol met alulaag. Van die alu laag vervolgens alle naden en scheuren goed afgetaped (rotklus, want de isolatie veert telkens mee). Zo wordt het ook door de fabrikant aangeraden.

De dampdoorlatende folie heb ik toegepast om de wind buiten te houden. Mijn dakbeschot kiert nogal en wind is natuurlijk niet bevordelijk voor de isolatiewaarde. Nu ben ik bezig met de gipsplaten. Ik heb trouwens nog niets gevoeld van de isolatie, het is bloedheet daarboven!
 

Azijnpisser

  • #7
Makkelijkste is na het rachelwerk een dampdichte folie op de rachels te nieten. Dat gedoe met die alu tape is leuk bedacht, maar na een paar jaar lost die tape zich weer van de alu.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu