Dampdichte folie voor of achter knieschot ?

Bauker

  • #1
Beste isolatiespecialisten,

Ik heb een oud huis waarvan ik het dak van binnenuit ga isoleren.
Een bouwbedrijf heeft naast wat wanden voor kamers ook een knieschot geplaatst.
Onder de dakpannen ligt zwarte dampopen Ventifol-folie.
Aan de binnenzijde ga ik steenwol-isolatie aanbrengen (met een paar cm. luchtspouw tussen isolatie en dakhout); daar tegenaan dampdichte folie en tenslotte regelwerk met gips. Ik laat de isolatie achter het knieschot doorlopen tot op de verdiepingsvloer en dicht eventuele overblijvende 'gaten' in de isolatie af met pur.

Moet ik de dampdichte folie achter het knieschot langs, tegen de isolatie, doortrekken tot op de houten verdiepingsvloer ?
Het zal een heel gepruts worden om de folie luchtdicht achter het knieschot om al die balken heen te plakken.

Of kan ik de folie (een stuk gemakkelijker) tegen de voorzijde van het knieschot plakken tot op de vloer, dus vlak achter het gips ?
In dit geval kan damp van de benedenverdieping echter in het 'warme' knieschot komen, waar het overigens wel wel weg kan ventileren.
Ik zou de folie ook achter het knieschot op de vloer kunnen leggen maar dan kan evt. damp onder de dampdichte folie niet wegventileren.
Nog een mogelijkheid zou zijn om folie ter hoogte van het knieschot van onderen tegen de verdiepingsvloer te bevestigen maar dan zal ik een paar plafonds moeten openbreken. Geen optie dus.

Wat zou jullie advies zijn ?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Kan ik enkel het binnenschip isoleren? vraag nog tegen gekomen.
Grof weg kan je stellen waar je isolatie gaat aanbrengen zal je ook het transport van vocht moeten remmen.
Loop deze rubriek nog eens door heel veel over de damprem geschreven.
Op het vlak wat je moet isoleren breng je als eerste een strook damprem aan. De strook bevestig je op het dakbeschot of zo dicht mogelijk er tegen aan. De strook moet voldoende breed zijn zodat je deze later op de damprem van het grote vlak kan hechten.
Begin je direct met het aanbrengen van de isolatie kom je met je damprem nooit meer bij het dakbeschot.
 

Bauker

  • #3
Dag Wgb. De link in je antwoord beschrijft inderdaad een vergelijkbare situatie.
Ter verduidelijking hierbij een foto van mijn situatie:


Op de plaats van het nieuwe knieschot stond eerst een niet-dragend knieschot met 8cm. glaswol er tegenaan. Op de vloer achter het knieschot lag geen isolatie en er was nergens dampdichte folie toegepast. Achter de dakpannen ligt dampopen Ventifol. Onder de vloerplanken, boven het gips van de benedenverdieping, ligt waarschijnlijk ook glaswol.
Toch was het nergens vochtig tegen het dakbeschot of achter het knieschot. Dit komt waarschijnlijk omdat het achter het knieschot waait . Damp uit de woonvertrekken kan uitwasemen.

Het algemene verhaal voor na-isoleren is me duidelijk: dampopen folie onder pannen; isolatie met enkele cm. luchtspouw tegen dakbeschot en vervolgens alles luchtdicht afdekken met dampdichte folie.

Nu m n praktijk: het hele dakvlak van onder tot boven isoleren en afdekken met dampdichte folie is niet uitvoerbaar omdat het knieschot tegen de dakbalken aanstaat en ik het rachelwerk voor de gipsbetimmering moet bevestigen aan de balken.

Alternatief:
- dampdichte folie tussen knieschot en muurplaat leggen, afplakken en steenwol er op leggen
- steenwol tussen staanders knieschot en dakbalken en op plafond plaatsen
- tenslotte knieschot, dakvlak boven knieschot en plafond helemaal luchtdicht afdekken met dampdichte folie
Dit is de situatie zoals je met blauwe arcering aangeeft in bericht Kan ik enkel het binnenschip isoleren?.

Ik twijfel ernstig of deze oplossing op lange duur goed is en wel om de volgende redenen:
- de vochthuishouding gaat helemaal veranderen met het toepassen van dampdichte folie en dikkere isolatie (14cm steenwol ipv 8cm glaswol)
- de vloer achter het knieschot is nu wel warmer maar kan helemaal niet meer ademen. vochtige lucht van de benedenverdieping kan niet meer uitwasemen via de ruimte achter het knieschot. Mogelijk meer condensatie op de uiteinden van de plafondbalken die op de buitenmuren rusten ?
- de ruimte achter het knieschot kan in de nieuwe situatie veel minder ventileren door dikkere isolatie en afplakken met dampdichte folie

Mijn huis staat al 140 jaar; de kapconstructie is grotendeels origineel, in goede staat en ik wil hier zeker geen risico s mee nemen.

Voordat ik verder ga met verbouwen en isoleren van de bovenverdieping wil ik zeker weten dat ik de juiste aanpak kies.

Alvast bedankt voor een evt. reactie.

Groeten,
Bauke
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4


Bauke of iets wel of niet uitvoerbaar is daar zal de natuur geen rekening mee houden. :wink:
Rood is de damprem zo kan je de vloer en het knieschot isoleren.
De damprem had je als eerste moeten aanbrengen, lijkt mij. Op deze wijze had dat fatsoenlijk gekund. Of de methode om balken, planken enz. heen te werken en met veel plakken en knippen ook voldoende resultaat geeft daar durf ik geen antwoord op te geven.
Je vochthuishouding verandert niet of je er meer of minder isolatie aanbrengt. Van invloed is de damprem en hoe dampdicht deze is aangebracht. Op de kritische punten zal dan meer of minder vocht condenseren maar ook weer opdrogen. Dat opdrogen moet redelijk snel gaan om geen kwalijke situatie te krijgen.
Als je gaat isoleren moet je ventileren vergeten. Ventileren doe je in deze situatie met buitenlucht en aan de koude kant van de isolatie.
 

Bauker

  • #5
Beste Wgb,

Zoals je het hebt geschetst wilde ik het ook maar gaan doen. Het lukt alleen niet meer om folie onder het knieschot door te trekken omdat dit er al staat. Ik trek wel wat folieflappen over de onderste ligger heen.
Mocht er hoe dan ook toch damp van binnenuit naar buiten ontsnappen dan heb ik nog het voordeel dat het oude planken dak behoorlijk dampopen is.

Bedankt voor de snelle reactie en een goede jaarwisseling toegewenst,

Bauke
 

Tiho

  • #6
Wgb, als je achter de schotten eerst folie legt welke je goed aansluit op de balken met kit dus. Daarna isoleert en vervolgens de staande kanten isoleerd dan dichtmaakt heb je exact dezelfde situatie als tussen de gordingen isoleren en daarop aansluiten met de damprem.


Doe je dan over de vloerbalken ook nog folie zou het alleen meer damptransport onderbreken. Alleen is dat wel de koude kant dus mocht je condens krijgen kan het dus niet meer weg.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Tiho schreef:
Doe je dan over de vloerbalken ook nog folie zou het alleen meer damptransport onderbreken. Alleen is dat wel de koude kant dus mocht je condens krijgen kan het dus niet meer weg.
Ik begrijp niet geheel wat je bedoeld. Teken het even als je wilt.
 

Tiho

  • #8
Folie op de vloer welke stopt tegen de onderregel van het knieschot. Dan tegen het knieschot weer folie welke stopt onderop de onderregel van het knieschot. Dus alleen de onderegel open gelijk als met balken in het zicht houden.

In je quote is de vloerbalk ook de onderregel.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Als die dampremmer goed kan worden geplaatst en aan elkaar kan worden gekleefd zal dat wel lukken. Zelf heb ik geen idee hoe goed goed moet zijn. Al eerder gezegd, gezever, je moet de nietjes afplakken waarmee de dampremmer op het regelwerk is bevestigd.
 

Bauker

  • #10
Ik snap de bedoeling. De folie tussen muurplaat en knieschot vastkitten/-nieten, inknippen en over de onderregel van het knieschot heentrekken en ervoor weer vastzetten + dichttapen rond de staanders zal wel lukken.

Volgens het boekje zou je nietjes moeten afplakken en zelfs elektrabuizen moeten dichtkitten maar ik kan me niet voorstellen dat een bouwbedrijf dit ook doet, zeker niet in deze crisistijd.
Voor mij als amateurklusser is er minder sprake van tijdsdruk, maar ik wil wel graag begrijpen wat de theorie achter een oplossing is. Met m'n boerenverstand kan ik dan beter inschatten hoe nauwkeurig ik iets wil aanpakken.

Bedankt voor jullie hulp.
Heel nuttig zo'n forum waar zelfs buiten werktijden vlot wordt gereageerd.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Inderdaad, ik stel me dezelfde vraag. Volgens het boekje moet je elk gaatje, hoe klein ook, dicht maken.
Lucht van een bepaalde temperatuur en vochtigheid gaat van warm naar koud. Deze gaat door elk gaatje naar de koude zone. Veel vocht in relatie met die temperatuur wordt het dauwpunt sneller bereikt. Door een damprem te plaatsen gaat alleen de warmte naar de koudere zone, het deel vocht wordt door die folie tegen gehouden. Is er minder vocht dan ontstaat het dauwpunt bij een lagere temperatuur.
Een dakconstructie kan een kleine hoeveelheid vocht absorberen. Door deze eigenschap zou je kleine foutjes kunnen maken met daarbij zodra de temperatuur omhoog gaat zal je constructie gaan drogen.
Maar ik zeg eerlijk, neem geen risico en zorg ervoor dat je die damprem zo optimaal mogelijk aanbrengt. Later is er meestal niets meer aan te doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu