Dampdichte folie gebruiken bij leggen houten vloer?

Johan33

  • #1
Ik ga op de BG in de gang een massief houten bamboe vloer leggen (4 m2). Het huis heeft een planken vloer die niet geïsoleerd is. De kruipruimte is 60-70cm hoog en redelijk droog (zeker niet nat, het zand voelt droog maar de lucht is soms wat vochtig). Ik ben van plan de kruipruimte te gaan isoleren, waarschijnlijk met thermokussens maar omdat er ook nog e.e.a. aan de leidingen in de kruipruimte moet gebeuren kan dat nog wel een jaartje duren.

Mijn vraag is: zal ik dampdichte folie onder de nieuwe bamboe vloer leggen? Sluit ik dan niet het vocht teveel op als ik later thermokussens onder de houten planken aanbreng?
 

MvanV

  • #2
Je kunt ook in de vloer piepschuimschelpen laten storten of glas/steenwol hangen. Dan heb je dat opsluitprobleem niet.

In principe moet je een floie doen als het nat kan worden door condens/optrekkend vocht. Dat is niet zo, dat is eigenlijk vooral bij op zand gestort beton
of nog nioet uitgedroogde nieuwbouw.

De vloer opsluiten zou ik inderdaad niet doen. Al zorgt de opgesloten lucht wel voor een soort buffer, het is dus niet volkomen dicht.

Maar dat is de gezondverstand kant, er is ook een juridische kant: probeer wat duurdere vloeren altijd volgens instructie van de leverancier te doen, want anders heb je discussie bij garantie, en krijg je snel nul op het request.
Niet dat het technisch echt zo nauw komt, maar fabrikanten en leveranciers gebruiken zulke dingen om er op een juridisch waterdichte manier mee om te kunnen gaan.
Hebben ze ook geen discussie of het nu wel of niet een logische keus van de consument was om dit of dat zo te doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu