Dampdichte folie aanbrengen

Marcn88

  • #1
Geachte mede klussers nu is een keer een vraag van mijn kant ipv antwoorden


mijn dak is nu voorzien van een dampdichte folie aan de buitenkant, deze ga ik van het zomer verwijderen en het dakbeschot eraf halen om een dampdichte folie te plaatsen aan de binnenkant, alleen is deze nu al geheel afgewerkt met gips en dit zou ik graag zo laten, zou ik nu na het verwijderen van het dakbeschot de isolatie eruit kunnen pakken dan op de gipsplaten en om de balken heen de dampdichte folie kunnen plaatsen hier weer de isolatie inleggen dakbeschot er weer op en dan aan de buitenkant een dampopenfolie plaatsen? of zal dit niet goed gaan ivm condesatie rond de balken ze kunnen dus nog wel ademen aan de onderkant
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Hoe lang bestaat deze situatie? Weet je 100% zeker dat die folie dampdicht is.
 

Marcn88

  • #3
Dit is sinds het dak geisoleerd is, ik weet 100% cker dat het dampdichte folie is mijn dakbeschot is nu vochtig onder de folie aan de buitenzijde
toendertijd vanuit gegaan dat het dampopen was en dat er dus aan de binnenkant geen folie nodig was.
vandaar dat ik nu graag een dampdichte folie via de buitenkant op het rachelwerk van de gipsplaten wil maken maar dan moet ik dus met de folie om de balken heen, want ik wil aan de binnekant het gips e.d intact laten
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De bovenkant van de balken zal nat worden, de situatie wordt in principe niet veranderd, de folie blijft verkeerd zitten, die moet onderlangs de balken en niet eromheen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Als ik dit simuleer is dit zo'n slechte situatie dat ik me afvraag wat er tevoorschijn gaat komen. Alles zou door en doornat moeten zijn. Wat te doen met natte isolatie moet je deze eerst laten drogen voordat je het dakbeschot aanbrengt.

Mij lijkt dat je de bovenkant van de balken vrij moet houden van een damprem. De warmte stroom is van warm naar koud. Naar onderen ademen komt minder voor dan naar boven uit ademen.
Om de balken heen maakt het lastig. Nu kan je in elk vak de damprem bij de hoeken eenvoudig invouwen. Kijk maar even hoe ze dat doen bij EPDM dakbedekking.

 

Marcn88

  • #6
@wgb dat is het ook :cry:
maar de dampdichte folie dus tegen de balken aan vouwen en dan hier de isolatie weer inleggen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Netjes de hoeken van de dampremmende laag invouwen dan moet het lukken.
 

Marcn88

  • #8
Gaan we doen bedankt :prima: :prima:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Ik zie dat niet goed komen, je krijgt het nooit zo dicht dat er geen vocht meer tussen folie en balken kan komen, de balken zullen dus weer nat worden net zoals nu.
De folie moet over de balken gespannen worden net achter de gipsplaat en over de balken of rachels.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu