Dakterras windscherm

Wielag

  • #1
Op ons dakterras is het goed vertoeven. Zij het dat er veel wind door de open ruimtes waait. Het gaat om een dakterras waar aan twee kanten drie openingen zijn gemaakt en aan 1 kant 1 opening van pakweg 60 * 1,50. Leuk om te zien, leuk om door te kijken naar de boten en de rivier die er langs stroomt maar zoals gezegd bij een beetje wind al gauw te koud om er lekker te zitten. Nu hebben we bedacht dat we schermen gaan maken van acrylglas die in de openingen geplaatst kunnen worden aan de kant waar de wind vandaan komt. Ik heb nu een aantal vragen:
1. Hoe dik moet dat acrylglas zijn zodat het niet kan 'wapperen' bij veel wind?
2. Wat is een goede manier om de platen in en uit de openingen te halen? Handvaten, magneetstrips of iets anders misschien?

Alle hoop is gericht op jullie om ons verder op weg te helpen. Bedankt alvast.

Willemijn
 

Pepjo

  • #2
Het acrylglas zou ik in een aluminium frame maken. De dikte van het glas moet je even bij de handel navragen, die kunnen daar vast wat zinnigs over zeggen.

Ik zou voor de bevestiging wel een solide oplossing kiezen.
Vergis je niet in de kracht van wind op hoogte, en een oppervlak van 60 bij 150 is ook een aardige windvanger.

Misschien iets met bouten en vleugelmoeren, of twee rails waar je het geheel van bovenaf tussen kan schuiven.
 

Wielag

  • #3
We gaan er eens over denken. Alvast bedankt en wie weet komen er nog meer ideeën boven borrelen.

Willemijn
 

Kloek77

  • #4
Acrylglas is volstrekt ongeschikt voor buiten;
het is niet uv-bestendig.
 

Pepjo

  • #5
Polycarbonaat dan ?
 

Fiesiekus

  • #6
Voor polycarbonaatplaten zijn er speciale aluminium profielen waarin deze platen geplaatst en gekoppeld kunnen worden.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Maar als je er ook nog doorheen wil kijken is polycarbonaat ook niet zo geschikt. Gewoon glas misschien?
 

Wielag

  • #8
Zo zie je maar wat een vraag allemaal teweeg brengt. Wat ben ik blij dat ik die vraag gesteld heb. Het begint er op te lijken dat het dan gewoon glas moet worden als ik jullie zo lees, want het moet inderdaad wel doorzichtig blijven. Maar hoe krijg je handvaten aan glas? Lijkt me niet te doen. En de platen moeten soms van de ene kant naar de andere verplaatst kunnen worden. Ook niet handig als dat van glas is want dat is en kwetsbaar en zwaar.
Hoe nu verder? Zijn er nog meer mogelijkheden misschien?
 

Pepjo

  • #9
Enkellaags polycarbinaat is wel geschikt om doorheen te kijken : hier worden bijv ook veiligheidsbrillen van gemaakt. :wink:
 

Wielag

  • #10
Is dat ook wel geschikt als er flink veel wind is? En in verschillende diktes verkrijgbaar of stel ik nu een domme vraag. Als ik lees 'enkellaags' dan denk ik aan heel dun, vandaar de angst voor dat 'wapperen in de wind'
 

Kloek77

  • #11
Begin gewoon niet aan kunststof platen als het doorzicht belangrijk is;
het zal regelmatig schoongemaakt moeten worden en kunststof wordt dan gewoon dof en krast.
Ga voor glas, dat is makkelijk schoon te maken en stukken duurzamer buiten.
 

Wielag

  • #12
Ok, allemaal bedankt voor de adviezen. We gaan dus geen acryl of plexiglas gebruiken en ook geen polycarbonaat maar gewoon glas omdat we idd graag doorkijk willen.

Dit onderwerp kan gesloten worden met de groeten van

Willemijn
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu