Dakpannen recht leggen

Baspatje

  • #1
Hallo,

Op het dak van ons huis zijn er diverse pannen die niet meer goed aansluiten op de volgende pan of die wat scheef liggen.
Ik heb er aan aantal goed willen leggen maar het lukt niet hoe ik gedacht had. Gewoon netjes recht leggen en op elkaar aan sluiten.

wie weet hoe ik dit het beste kan doen.

Gr Patrick
 

Pigion

  • #2
Kijk eerst eens of alle dakpannen van exact hetzelfde type en jaar zijn. Dat staat achterop de pan. Ongelijke pannen blijven afwijkingen houden.
Soms zij er 2e soort dakpannen bijgemengd. Deze wijken af qua maatvoering of zijn krom. Die krijg je nooit goed.
Check of de panlatten op de juiste afstand zitten en niet los zijn.
Als bovestaande allemaal goed is, kan je beginnen met rechtleggen. In elke pan zit enige ruimte op de aansluiting. Die moet je gebruiken door de pannen te drukken of trekken. Meestal kan per pan niet meer dan 5 mm drukken of trekken.
Pigion
 

Mark Paauw

  • #3
Een dakpan is ook niet vormvast. Na verloop van jaren gaan de pan zich zetten. Als je dan bij schade of o.i.d. je dak weer dicht legt past de boel slecht. Ook al ziet een dak er soms niet goed meer uit, vaak is het toch nog gewoon waterdicht en kun je de boel beter laten liggen. Als je bang bent dat er pannen af schuiven of waaien kun je ze eventueel vastzetten op de panlat er onder. Zorg natuurlijk wel dat je onder de sluiting van de pan erboven uit komt. Ook voorzichtig voorboren. Zeker oude pannen worden broos.

Dus de oplossing van voorgaande beantwoorder is prima, maar realiseer je dat ook als je hetzelfde type pan hebt, en het dak is al wat ouder, dat je nooit meer een perfecte aansluiting krijgt. (maar nogmaals, lijkt vaak erger dan het is)

Veel succes
 

Fiesiekus

  • #4
Inderdaad, als het dak lekdicht is, gewoon laten liggen. Vaak is het resultaat van het gedeeltelijk verwijderen en weer terugleggen, teleurstellend: het komt niet meer goed uit.

Enige reden is, (naast lekkage of kapotte pannen) als de panlatten gebarstenzijn en een hele rij pannen naar beneden gaat zakken
 

Pigion

  • #5
Dakpannen niet vormvast???? Nooit van gehoord en nog nooit meegemaakt. We hebben het toch over gebakken klei-dakpannen????
Het herleggen van dakpannen gaat prima. Je moet alleen weten wat je doet en wat je niet mag doen. De meeste mensen willen een scheve situatie oplossen door het verschuiven van 1 dakpan. Dat gaat natuurlijk niet. Er zit maar beperkte speling in de sluitingen van de dakpan. Als een dakpan echt niet goed past, dan een andere pan nemen en de "slechte"ergens anders proberen te plaatsen. Als je dakpannen herlegt, verbreek je ook de natuurlijke dichting van ingewaaid vuil en organismen.
Enkele soorten dakpanne zijn moeilijk te (herl)-eggen, o.a. de ouderwetse Muldenpannen. Je treft ze wel eens aan op éémvoudige woningen of boerderijen. Deze dakpan kan je zijdelings (te) veel verschuiven, waardoor de pan gaat kieren op wippen.
Pigion.
 

Mark Paauw

  • #6
Misschien is vormvast niet de juiste term. Ze worden inderdaad niet groter of kleiner. Maar problemen zoals hier beschreven ontstaan vaak pas na tientallen jaren. Mijn dak is van 1919 (tuile du nord) en ziet er niet uit, maar is wel waterdicht. Als ik me niet vergis geven ze 60-80 jaar voor een pannendak, maar het leeft nog. Wel is het dus zo dat de pannen niet recht meer zijn. Onder invloed van weer etc. gaan ze toch iets vervormen/krom staan. Bij het plaatsen van een dakvoorvoer was het een crime om de boel weer een beetje fatsoenlijk dicht te krijgen. Door de pannen vooraf te nummeren ging het nog aardig, maar als ik me daar niet aan hou, krijg ik grote openingen in het dak. Ik blijf er dus maar zoveel mogelijk van af en hoop op nog een jaartje of 100!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu