Daklekkage schuurtje hout/bituum/grind

Paulmooren

  • #1
Hi ik vraag me af hoe ik dit moet aanpakken. Ik kan het grind wegvegen maar dat zit soms ook wel vastgeplakt aan het bitumen. Best een ouwe schuur idd loopt over naar de niuwe uitbouw bij buren ook. Tevens weet ik niet of water wellicht van de buren komt en onder het bituum door gaat. Binne in de schuur zie ik wel waar de lekkage start. Aan de rand. Zou het door hoog water over de zijkant stromen.? Ik heb het grind deels weggeveegd maar zie niet direcct een oorzaak.

Misschien de tuinslang erop?

of eertst nog meer grind weghalen en zoeken naar een gat?

en dan? teer erop branden? Een nieuw dakbedekking is financieel geen optie

dank alvast en groet
Paul
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Plaats even een paar foto's.
 

Paulmooren

  • #3


hi
dank voor je reactie

lekker weer dus ik heb alle grind eraf gehaald
de ekkage zit niet in de hoek maar in de andere foto zie je dat er wat vellen bijhangen, waar de lekkage was
je ziet ook een overgang naar de helft van het dak. bij de hoek is denk ik ouder en de lekkage is bij de overgang
wat is wijsheid??
al die lappen eraf trekken denk i?
en de steentjes toch maar wel helemaal verwijderen denk ik?
en hoe werkt de reparatie?
met 10 cm brede bitumen tape?of toch maar hele rol er op?
branden?
en moeten de kiezels er weer op?

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Maak nog eens een foto van de plek die jij verdacht vind wel iets dichterbij.

Dat van die vellen was niet verstandig.

Om de juiste plek te vinden is van boven af heel lastig. Aan de onderzijde drupt het uit op een bepaalde plek uit de dakvloer maar het gaatje in de dakbedekking kan heel erg anders zitten.

Je kan eens proberen of je met water en een tuinslang bij de verdachte plek iets wijzer kan worden.

Hoeveel cm van de zijuitloop komt het water onder uit het dak.

Het grind dient als bescherming tegen UV en ballast. De ballast zorgt ervoor de de dakbedekking niet weg kan wegwaaien. Dus het grind moet je weer uitstrooien op de dakbedekking.
 

Paulmooren

  • #5
Hi
dank voor je bericht
inmiddels heb ik ontdekt dat het achsrste stuk er later is opgezet ter reparatie waarschijnlijk. de lekkage heb ik met een pijl aangegeven. aan die rechter kant is het begonnen ongeveer een meter van de uitloop binnen in de schuur
sorry een foto is mislukt

er is niet echt iets verdachts te zien eigenlijk behalve dat vooral biijj de overgang verweerd en gebobbeld is . aan de rechterkant was de overlap echt los en zat veel zand tussen. ik denk dat het daar heeft gelekt



 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Snap je dat het lastig is wat jij bedoeld met het achterste stuk. Ik zou zeggen het stuk boven de pijl. Anders om kan natuurlijk ook, waneer je er van uitgaat dat de berging bij de woning, achter in beeld, hoort.

Wat is je opgevallen als het lekt. Ook wanneer er weinig regen is of alleen bij flinke buien.

Of een overlap lekt is redelijk te ontdekken met een botte priem of niet te grote schroevendraaier. Voorzichtig proberen of je deze tussen het materiaal van het dak en dat van de opstand kan krijgen.

Van het stukje vel als je dat materiaal langer tussen de vingers houd begint het dan wat zachter te worden. Zo te zien is dat met die vellen nog mastiek. Het grind zit op dat deel van het dak iets meer gekleefd. Klopt dit.
 

Paulmooren

  • #7
Klopt het achterste stuk is op de foto boven de pijl. het huis erachter is echter niet mijn huis..
klopt ook dat de steentjes daar meer geplakt zitten. die vellen mastiek zijn ook omhoog gewerkt , en bij de (waar ik denk ) lekkage zaten daarop een paar grotere stenen best vast. meer ingesmolten door de zon of zo.
een aantal plekken waren echt wel zacht kauwgommig
want inderdaad de lekkage is ontstaan bij langer en heftigere regen

duur spul hoor die dakbedekking. ik zag 5 bij 1 meter voor 80 euro. zelfklevend dan wel
 

Paulmooren

  • #8

ik heb deze foto genomen van de afwatering. het is lastig te zien allemaal zie ik
in de knik van het liggende naar het opstaande deel van de bak, sluit de dakbedekking niet goed. er zit aan beide kanten een opening van het grijze plastic naar zwarte dakbedekking

het is denk ik goed mogelijk dat water daar naar binnen loopt, en dan eerst naar het laagste punt loopt en door het dak komt denk ik nu?

het dak zelf lijkt best ok, ook onder die mastiek die ik er deels heb afgehaald

hoe zou ik die gaten het beste kunnen repareren? overgangen naar hard (oud) plastic zijn lastiger..

of moet ik eerst nog met water aan de gang om te kijken of mijn bewering klopt?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Zou die proef met water zeker doen. Gelijk met een borstel en water die zijuitloop schoonmaken en dan nog eens een foto. Misschien kan je ook nog wat doen om het wat scherpere fotos te maken.
 

Paulmooren

  • #10
ik heb wat betere fotos .
tijdes mijn bezoek aan het dak kwam er water uit de opstaande kant zie foto
daar zit dus een lek,
kan zo n klein lek zoveel lekkage vroorzaken?

bij veel regen is het erger dus ik dacht toch aan de zijuitlooppbak. de onderste 2 cm lijken dicht, maar hoger wijkt de bitumen van de bak. daar is een groote lek. ik denk ook dat het al eerder gerepareerd is
moet ik dat opensnijden en dichtsmeren, of kan je dat beter met een kit dichtkitten.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Als daar ruimte is zou dat de lekkage kunnen veroorzaken. Als je het goed schoon zou kunnen maken met therpetine of benzine kan je met Tixophalt die holle ruimte kunnen vullen. De oplosmiddelen maken de dakbedekking wat week waardoor de kit iets beter zal hechten.
Bij de laatse foto zie je een donker spoor, is daar omdat je misschien wat aan het drukken bent geweest water uit de naad gekomen.
Op de eerste foto zie je van de kim naar de kiezelrand bijna horizontaal een streep, haarlijn lopen. Is dat een scheur in de plakplaat van de zijuitloop.
Zou wat filmpjes op Youtube gaan bekijken en wat sparen. Lijkt mij hard nodig dat er een nieuwe laag op de bestaande wordt aangebracht.
 

Paulmooren

  • #12
Ja dat zwarte op de laatste foto is inderdaad water wat onder de naad vandaan komt
kan ik dat ook met tixophalt repareren?

de plaat is niet gescheurd. sorry voor de onduidelijke fotoos

groet en dank
Paul
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Ik zou eerst op die zwarte plek met een staalborstel te werk gaan.
Dan in de overlap een niet te dikke schroevendraaier steken en voorzichtig het materiaal van de randstrook wat proberen op te tillen. Als het wat openstaat goed schoonmaken met benzine of therpertine en dan wat van die kit niet te overdadig er in spuiten.
Tixophalt is een prima product maar als je het niet waterdicht krijgt en je moet er toch iets op branden zit dit materiaal in de weg. Het wordt door een vlam zo dun als water.
Wellicht moet je er iemand bijhalen die wat meer met dit bijltje gehakt heeft.
 

Paulmooren

  • #14
Ok dank voor de adviezen ik ga aan de slag
ik heb ook een rol reparatie plak bitumen die plak ik ertussen denk ik



groet
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Geen idee wat ik me moet voorstellen met plakbitumen. Is dat iets van zelfsklevend op rol. Daarvan is de voorbehandeling aan het oppervlak van je dak tich keer ingewikkelder dan het kleven zelf.
Oude oppervlakken repareren, vind ik een aardige oplossing, een pasta die koud te verwerken is. Eventueel voorzien van een matje glas-of polyester. Eerst het oppervlak heel goed reinigen.
De pasta stevig opbrengen bijvoorbeeld met een plamuurmes of plankje. Het plamuurmes zodanig lang plamuren, wrijven dat het oplosmiddel de oude dakbedekking als het ware schoon-en week maakt. Het oude oppervlak gaat zo een fatsoenlijke hechting geven en is weinig poreus.

Bij de uitloop zou je een pasta of kit met een schroeven draaien, peurend in dat gat kunnen kunnen roeren. Ook hier de bedoeling dat de oude dakbedekking week wordt en hechting gaat krijgen.
 

Paulmooren

  • #16
Ja klopt het is zelfklevend op rol (ik had hem even neergelegd en moest t lossnijden..). voorbehandeling schoonmaken en hechtend krijgen van oude oppervlak is inderdaad een ding (ik was ooit schoenmaker dat geldt daar ook) ik ga mn best doen
wederom dank voor de adviezen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Plakken doet een hoop spul en dan denken de mensen o het zit vast. Maar vast is niet waterdicht. Op droog glas plakken dan heb je de meeste kans dat het ook waterdicht is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu