Dakisolatie ervaring met sandwich platen

Andre B

  • #1
Bestaand huis, dak met houtendakbeschot, geen isolatie binnen, geen dakfolie o.i.d. buiten, veel warmte verlies.
Ik wil van buiten isoleren, dakpannen eraf en
of 80 - 100mm PIR platen met ingelijmde tengels aanbrengen. of sandwichdakplaten stalen binnenplaat, 100mm PIR en stalen buitenplaat.
Na isoleren wordt 80% van het dak dichtgelegd met zonnepanelen de stalen dakplaten zijn dus bijna niet zichtbaar. Voordeel is dat de pannen niet terug gelegd worden.
Alhoewel de isolatie waarden van beide platen gelijk zijn, mijn gevoel zegt dat de stalen dakplaat aan de binnenkant slechter isoleert als de PIR platen zonder binnenplaat.
Iemand ervaring met deze sandwich platen in normale huizenbouw?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Dat maakt een takkeherrie als het regent. Die 20% moet je al niet willen denk ik. Ik vraag me af waar je de zonnepanelen op vast wilt zetten en hoe je dit waterdicht wilt krijgen?
 

Andre B

  • #3
Tja dat zijn nadelen die niet opwegen tegen de voordelen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Dan heb je het over en indak constructie van je zonnepanelen en dat is ook problematisch voor de btw teruggave.
 

Andre B

  • #5
Stalen dakplaten maken herrie maar daar waar zonnepanelen liggen dus niet.
Als ik stalen dakpanplaten met isolatie leg waar geen zonnepanelen liggen zou dat schelen voor de herrie? .

Wat Ijkenhout schrijft doelt op lekkage door vastzetten van een frame o.i.d. om de zonnepanelen op te zetten.
Elk schroefje is kans op lekkage.
 

Kareltje33

  • #6
"Alhoewel de isolatie waarden van beide platen gelijk zijn, mijn gevoel zegt dat de stalen dakplaat aan de binnenkant slechter isoleert als de PIR platen zonder binnenplaat. "

Als het gebruikte PIR dezelfde isolatiewaarde heeft, heeft de PIR plaat met ingelijmde tengels een lagere isolatiewaarde dan de staal-PIR-staal plaat.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Verkeerd gevoel. Zodra je met je handen een temperatuur wil voelen wordt je op het verkeerd been gezet.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Je bedoelt vast dat de houten sporen meer koudebrug geven dan de staalplaat aan de zijkanten. Ik neem aan dat de fabrikant de isolatiewaarde van de hele plaat opgeeft, en niet alleen van de isolatie. De koudebruggen zitten dan in die waarde verwerkt. Ik denk dat het verschil bij gelijke dikte erg klein is, en vooral afhankelijk van de exacte isolatie(waarde).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu