Dakconstructie platdak

De boez

  • #1
Voor een geplande aanbouw ben ik bezig om een calculatie te doen. Ik ben van plan om de dakconstructie op de volgende manier te doen:

Balken (70 x 200), daarop een laag OSB (4 zijden groef/mes), dan PIR-platen 120mm en als laatste EPDM. Vergeet ik iets (dampremmende folie?)

Deze dakconstrutie rust op een frame van houtskeletbouw. De balken in het linker deel zullen ca 270 cm lang worden, rechts 420cm. Op de blauwe lijn komt dus een dragende muur (met daarin 3 deuren). Welke maat hout zal ik pakken voor deze muur? (of beter porrobrick?)

 

Millew

  • #2
In principe kan dat heel goed met houten regelwerk, maar er ontbreken wat gegevens om het uit te rekenen.

Hoe hoog wordt de wand?
Wat is de geplande h.o.h. afstand van dakbalken en staanders?
Is het mogelijk om staanders en dakbalken op dezelfde maat te houden zodat de belasting van de dakbalken direct op de staanders kan worden afgedragen? Dit met uitzondering t.p.v. de deuropeningen, maar daar kan een oplossing voor worden gevonden.
Wat is het gewicht van het plafond?
Komt er grind op het dak en zo ja, hoeveel?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Nog wat aanvulling.
Hoe ga je de alles wat op de OSB wordt gelegd vastzetten.
Neem je schuine of haakse opstanden. Schuine dus mastiekhoeken laat zorg dat deze gelijk uitkomen met de bovenkant van de dakopstand.
Over het algemeen werkt met EPDM een haakse opstand beter. Dit inverband met het invouwen van de hoeken.
Plaats de afvoeren niet te dicht bij de hoeken van het dak.
 

De boez

  • #4
Hoogte totaal moet onder de 3 meter blijven, dus balken zullen op ongeveer 280 komen.

Afstand dakbalken laat ik afhangen van de maten van de OSB-platen.

De dakopbouw bestaat uit osb, pir van 120 mm en daarop EPDM (zonder grind).

Het dragende tussenmuurtje kan dus uitgevoerd worden in balken van 70 x 120? Is het een idee om over de hele lengte een balk (ook weer 70 x 200) te leggen zodat de balken die uitkomen boven een deur, ook goed ondersteund worden?

Ik heb nog niet nagedacht over de opstanden. Als haakse hoeken beter werkt dan schuine heeft dit natuurlijk de voorkeur, maar is dit de ervaringen van meerdere gebruikers?

Het moet ik de afvoer doen als ik niet te dicht bij de hoeken mag komen? Ik laat de hwa liever buitenom lopen als verwerkt in de spouw oid.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Er zijn twee systemen voor het afvoeren van regenwater. Recht naar beneden en opzij door de muur.

In de hoek worden al een paar lagen gevouwen.

Ongeveer zo dat is goed aftewerken. Je kan je voorstellen als die rechthoekigbuis van deze zijuitloop in de hoek wordt gemaakt dat het lastig voor de dakdekker of jezelf wordt.
 

De boez

  • #6
Oke, dit wordt wat duidelijker. Maar als ik zou kiezen voor dit type afvoer en het een meter uit een hoek plaats, dan is dit toch prima mogelijk?

Het lijkt me dat i.v.m. afwatering zo'n afvoer wel verdiept moet liggen. Heb je daar nog tips voor?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ja die heb ik wel. :wink:
Een meter uit de hoek perfect. In de praktijk is het vaak anders.

Hier nam men zoveel moeite om met een bovenfrees een paar mm uit de OSB te vrezen. Jij heb isolatie dus de isolatie verdiepen gaat een stuk eenvoudiger.
 

De boez

  • #8
Als het een beter uit de kant geplaatst wordt moet er alleen vanuit de hoek een goede afwatering gemaakt worden. Helpt het als ik onder de PIR-platen een dun stukje zachtboard leg zodat er geen water in de hoek blijft staan?

De afwatering komt niet op het OSB maar PIR (wat inderdaad makkelijker is om te verdiepen)

Lijm je het EPDM gewoon op deze afvoer?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Je kan onder de PIR iets leggen zelf zou geen niet zoveel moeite doen voor een klein hoekje waar eventueel wat water kan blijven staan.
EPDM kan goed tegen water daar hoef je het zeker niet voor te doen.
Deze afvoer is voor een andere kunststof dakbedekking.
Veel EPDM's hebben per merk hun eigen systeem en hulpstukken.
Maak een goed legplan als je afschot isolatie gaat gebruiken. Platen die je moet afkorten kan je moeilijk ergens anders kwijt in het dakvlak.
 

De boez

  • #10
Mijn idee voor afschot was om de OSB-platen vanaf de diagonale hoek tegenover de afvoer, iets hoger te leggen. Is er een andere manier die beter werkt?

Mijn idee was om standaard? PIR-platen te nemen van 120 mm. Hoeveel afschot per meter moet ik ongeveer rekenen?

De totale dakoppervlakte is ongevee 40 m2. Is 1 hwa voldoende?
 

Millew

  • #11
Uitgaande van 150 kg/m2 voor eigen gewicht en dakbelasting zal je de dakbalken h.o.h. 60 cm moeten leggen.
De belasting op de wand wordt dan ca. 400 kg per balk.
Een staander van 12x7 cm kan, rekening houdend met knik, ruim 800 kg dragen. Dus die zou je h.o.h. 1,20 m kunnen zetten. De dwarsbalk van 20x7 cm over de staanders is daar sterk genoeg voor.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
De laatste jaren ziet bouwend Nederland graag dat daken een afschot van 16 mm/m krijgen. Voorheen was dat 10 mm/m.
Een afvoer voor deze oppervlakte is ruim voldoende.
 

De boez

  • #13
Hartelijk dank voor al deze hulp. Ik blijf nog met een paar vragen zitten:

Deze aanbouw sluit aan bij een hogere gevel. Als ik kies voor een schuine opstand, laat ik dan het EPDM doorlopen tot de bovenkant van deze opstand en laat het lood er overheen vallen?

Mijn idee om afschot te creëren door tussen de balken en het OSB stukjes hout te leggen zodat het osb iets hoger komt te liggen, is dat een goede oplossing?

Is dampremmende folie (of andere folie) niet nodig?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Klopt de schuine hoek van het dak loopt rondom het dak. Dus ook tegen de gevel loopt het schuin omhoog. Ook hier gelijk bovenkant dakopstand. Als het lood nog moet worden geplaatst doe de voeg van het lood een steen boven die van de dakopstand.
 

Millew

  • #15
De boez schreef:
Is dampremmende folie (of andere folie) niet nodig?
Je maakt een "warm dak" constructie. Daarbij is geen folie, in wat voor een vorm dan ook, nodig.
 

De boez

  • #16
Perfect, hartelijk dank voor de hulp.

Er zullen vanzelf nog meer vragen over deze aanbouw ontstaan maar dan weet ik in ieder geval waar ik geholpen kan worden.
 

De boez

  • #17
Ja, dit was ik nog vergeten!

De nieuwe aanbouw wordt samengevoegd met een bestaande aanbouw (ook met platdak). De dakbedekking van de bestaande bouw is aan vervanging toe en een huidige buitenmuur haal ik weg. De dakbalken wil ik met 150 meter verlengen en deze komen vervolgens om een nieuwe dragende muur van houtskeletbouw.

Nu heb ik de mogelijkheid om het geheel 35 cm hoger te maken. Voor het nieuwe deel is dit geen probleem. Wel vraag ik me af hoe ik dit met het bestaande deel ga doen. Deze is nu 265 cm hoog. Hier loopt leidingwerk (gas, elektra en cv). Hoe kan ik dit gedeelte het beste ophogen? (vooral denkend aan het leidingwerk?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu