Dakbeschot isoleren met bitumen APP Shingles dak

Rvdk

  • #1
Ik wil bij ons de garage gaan isoleren, alleen ik vind overal tegenstrijdige informatie over hoe te isoleren. In de garage staat onderandere de wasmachine en droger.

Wat heb ik:
- Dak: Glasvlies MEC met APP Shingles (bitumen dus). Factuur van vorige bewoners gevonden uit 2003.
- Dakbeschot (multiplex)
- Gordingen van 16 cm hoog

Wat wil ik gebruiken als isolatie:
- 16 CM PIR alu/alu (geen zin meer in glaswol en folie)

Wat ik eerst had gelezen was: geen luchtspouw, isoleren direct tegen dakbeschot.

Alleen nu zie ik bij sommige forum posts hier op klusidee dat bij bitumen weer wel een luchtspouw moet komen.

Mijn vragen:
1: Moet ik inderdaad een luchtspouw doen ivm mijn bitumen dak?

Zo ja (wel een luchtspouw):
2: Is het genoeg om een paar ventilatie gaten te boren in de muur? Deze komen dan achter mijn boeiboorden terecht.
3: Hoe hoog moet die spouw zijn? 2-3 cm (rachelwerk dikte?)

Overzichtplaatjes:


Hier zie je dus groene/donkere vlekken (schimmel?). Voorheen zat op het rachelwerk alleen gips, verder geen isolatie of folie achter. In de garage wordt het loeiheet in een zomerse dag, vooral als de (condens) droger heeft aangestaan).

Mijn idee, als ik een luchtspouw nodig heb, om vlak onder dakbeschot gaten te boren. Als dat uberhaubt fatsoenlijk gaat.

Als ik gaten heb geboord achter de boeiboorden, gaat het dan uberhaubt wel ventileren. Ziet er namelijk erg dicht uit op de foto.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Er staan ook berichten hier dat het zonder spouw kan. Ik meen dat een hele grote speler op de isolatiemarkt voorstelt dat het zonder spouw kan.

Als je de onderzijde van het dak rondom, dus tussen onderzijde dakvloer en bovenzijde isolatie 2 tot 3 cm ruimte, kan ventileren met buitenlucht is dat ook een goede manier om te isoleren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu