Dakbeschot dichtmaken met gipsplaten

Roykes

  • #1
Hallo Mensen ik heb jullie hulp nodig.

We gaan de zolder ombouwen tot slaapkamer, er komt een dakraam in en we willen het dakbeschot dichtmaken met gipsplaten en afstucen.
Er is al geisoleerd, dus ik wil eigenlijk een ragelwerk tussen de balken maken en hierop de gipsplaten schroeven.

-Kan ik ( zie foto) meteen hierover gipsplaten schroeven?
-Heeft extra isoleren nog zin?
- moet er onder de gipsplaten ( en rond het dakraam) nog een dampwerende laag worden aangebracht?

Graag hoor ik jullie meningen / antwoorden.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Is de zoldervloer sterk genoeg om er een slaapkamer van te maken?

Wat voor platen zitten er tegen het dak?
 

Roykes

  • #3
De vloer is van beton, dus dat moet geen probleem zijn.

ik denk ( weet het niet zeker) dat de opbouw van het dak is:

Dakpan , panlat , dakbeschot ( geperste plaat ) , steenwol platen met een soort van platic afwerklaag, hierna wil ik ragelwerk tussen de balken schroeven en daarop gipsplaten.

hoop dat het zo een beetje duidelijker is.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik zou isoleren tot een Rc van 6. Dan ben je toekomstbestendig. Aan de binnenkant dampremmende folie en dan gipsplaten. De rachels moeten dik genoeg zijn om de afstand tussen de gordingen te overbruggen. Voor de gording langs is het makkelijkst en levert een mooi strak geheel op.
 

Roykes

  • #5
Thanks, dat was ik idd al van plan om er nog een extra laag isolatie tussen te maken. (mits deze isolatie al niet een RC van minimaal 4 heeft)
mijn vraag was eigenlijk meer over de folie.
lees veel tegenstrijdige verhalen, dampdichte folie dampopen folie geen folie.

dus jij zegt dampremmende folie, dan weet je zeker dat ik vocht problemen krijg met alle gevolgen van dien?

Je bedoeld de gipsplaten voor de gordingen langs? wou de ragels tussen de gordingen maken zodat er niet te veel ruimte verloren gaat. (geen goed idee dus?)

en wat als ik de huidige isolatie laat zitten en verder niet isoleer? moet ik dan ook folie gebruiken of kan ik het dan achterwegen laten?
 

Roykes

  • #6
Ik lees dat als er een dampremmende laag onder het dakbeschot zit er achter de gipsplaten geen dampremmende laag meer mag zitten.
is het zo dat als ik de isolatie eraf haal die er nu opzit. en ik daarachter geen folie zie zitten dat ik geen dampremmende laag aan de buitenkant van mijn dak heb?

ze komen overigens vrijdag een dakraam erin zitten dus dan moet ik de dakopbouw wel goed kunnen zien.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Je hebt twee soorten folie in dit verband: Dampopen voor de buitenkant en dampremmend voor de binnenkant.
Dampremmende folie = (zo goed als) dampdicht.
Nu je dat weet, is het dan nog steeds tegenstrijdig? ;)

In de opbouw die je noemt zat geen folie. Als er toch een plastic folie zit, zal die dampopen zijn. Als er een andere (dampdichte) laag zit, wordt het iets anders.

Ik vind dat gipsplaten voor de gordingen langs ruimtelijker oogt. Het scheelt een paar cm, maar visueel lijkt het dus juist groter. Het is nog eens makkelijker te maken ook. Zeker in verband met de folie.
 

Roykes

  • #8
Klopt. ik ga het vrijdag even checken. ( zal er ook een foto van maken )

klopt, wilde het ook zou doen, dus dat de achterkant van de gipsplaat tegen de gording aanzit. maar dan moet ik het raggelwerk tussen de gordingen maken.

Bedankt voor je info! word hier erg mee geholpen. zal vrijdag nog even een bercht posten over hoe het dak is opgebouwd.
Thanks man!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
:prima:

Controleer of de voorkant van de gording evenwijdig/recht loopt met de rachels. Anders druk je de gipsplaat een beetje krom.
 

Roykes

  • #10
Dakraam zit erin, heb helaas geen goede foto.

de opbouw is als volgt.
pannen
panlat ( duh)
5cm dakplaten met stro erin
cm of 4 glaswol
1cm spaanplaat
dan 10 cm glaswol met een plastic laag eromheem

met isolatie is dus niks mis en zie het ook niet zitten om nog extra te gaan isoleren, baten wegen niet op tegen de kosten.

echter er zit geen folie onder mijn pannen. moet ik nu nog steeds dampwerende folie gebruiken? lijkt mij niet eigenlijk.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Als de folie van de glaswol goed aansluit rondom hoeft er niet nog eens extra folie voor. Het vocht kan zonder folie aan de buitenkant makkelijk weg. Maar er kan ook meer vocht uit het huis de isolatie in, Vochtige isolatie isoleert slechter dan droge. Hoe groot dat verschil is weet ik niet.
 

Roykes

  • #12
Dus eigenlijk is het advies om achter de gipsplaten dampwerende folie te nieten?

ik kan natuurlijk altijd de naden van de isolatie nog afplakken met tape dan heb je in principe hetzelfde of zie ik dat verkeerd?
 

Roykes

  • #13
De isolatie platen zijn voor zover ik kan achterhalen zogenaamde kant klare isolatie platen ( de afwerklaag zit al op de platen) kan ik hieruit concluderen dat als ik de naden goed af tape in de onderlinge platen en de gordingen dat ik een dampwerende laag heb?
 

Roykes

  • #14
Nog 1 vraag.... de afstand tussen de gordingen is 1 meter, als ik hier latten tussen schroef van 22mm dik is dat sterk genoeg of raden jullie dikker aan?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Het afplakken van naden tegen hout aan is best lastig. Dat lukt ook niet goed met een normale tape. Dus met isolatie tussen de gordingen is een extra laag folie er voor langs een goed idee.

Als je de rachels hoh 300 zet, is 22mm voldoende dik.
 

Roykes

  • #16
Oke extra folie dus, hoe los ik dat op met spotjes in de gipsplaten?
ik kan natuurlijk de folie strak tegen de isolatie aan nieten? dan heb ik (denk ik ) genoeg ruimte tussen de spotjes en de folie
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #17
Folie doe je op de rachels, achter de gipsplaten.

Om de spots kan je een kistje maken van gipsplaat. De folie achter het kistje langs laten lopen.
 

Roykes

  • #18
Slim!!

de eventuele dubbele dampdichte laag ( van de isolatie) moet geen probleem zijn?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #19
Als die extra laag aan de binnenkant zit, is het geen probleem.
 

Roykes

  • #20
Oke thanks man! weet ik wat ik moet doen.
prik wel wat gaten in de laag van de isolatie dan gaat het zeker goed!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu