Dak na-isoleren - binnenzijde extra isoleren met PIR platen

Dorus85

  • #1
Hallo,

Ik ben bezig mijn dak van mijn woning (1919) te isoleren van binnenuit en wil weten wat voor folie ik moet gebruiken en of ik een spouw moet laten tussen PIR platen en dakbeschot.

Op het moment is mijn dak als volgt opgebouwd: van buiten naar binnen: beton pannen; panlatten; ~6 cm glaswol deken met papier aan de binnenzijde (zover als ik kan zien niet overal in even goede staat); houten dakbeschot. De huidige glaswol en pannen zijn van medio jaren 80.

Nu wil ik aan de binnenzijde extra isoleren met PIR platen. De platen zijn b keus 6-8 cm dik en van zware pir (goede isolatie en lekker goedkoop!) En hebben geen enkele folie oid. Ik wilde deze platen met schroeven met ringen aan het dakbeschot schroeven en dan afwerken met gipsplaten.

Vraag 1: moet ik een spouw laten tussen PIR platen en de planken van het dakbeschot en zoja hoeveel?

Vraag 2: moet ik tussen PIR platen en gipsafwerking folie gebruiken en zoja moet deze dampdicht zijn?

Ik weet dat soortgelijke vragen vaker gesteld zijn in dit forum maar kon nergens vinden hoe het aanbrengen met een reeds deels geïsoleerd dak wat vanaf de buitenzijde geïsoleerd is in zijn werk gaat en wil natuurlijk niet dat het dakbeschot oid gaat rotten. Alvast erg bedankt voor uw antwoorden!

Groet, Dorus
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Er zit dus geen folie of soortgelijk aan de buitenkant?

De isolatieplaten kan je beter lijmen dan schroeven.
 

Dorus85

  • #3
Beste Ijkenhout,

Er zit inderdaad geen folie of soortgelijk in de dakconstructie verwerkt. Enkel een bruine papieren laag aan de binnenzijde van de glaswoldeken. Ik denk dus dat het dakbeschot etc wel naar buiten uit kan dampen.

Waarom is het beter om de platen te lijmen dan te schroeven?
 

Stimpy3

  • #4
Die schroeven geleiden warmte prima, dus ze gaan fungeren als een koudebrug naar buiten toe.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Precies.

Aan de binnenkant moet een dampremmende folie.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu