Cvketel reageert niet op automatisch op thermostaat

EvaLily

  • #1
Wij hebben een Bosch 28HRC cvketel uit 2008.
De Chronotherm 4/ Cvketel reageerde niet meer automatisch op het programma; de temperatuur zakt weg en als wij ’s morgens beneden komen is de temperatuur ver gedaald onder de ingestelde temperatuur.

Bij handmatig bedienen van de thermostaat dus in graden hoger zetten slaat de cv gewoon weer aan en komt op temperatuur.
Chronotherm nieuwe batterijen erin en reset maar hielp niet.
Het is een aan/uit thermostaat en deze is vervangen door een Chronotherm Touch ook aan/ uit thermostaat.

Echter hetzelfde probleem; zakt in temperatuur en ketel gaat niet automatisch aan volgens het programma.
Wie o wie weet wat hier aan de hand is?
 

JeffreyD94

  • #2
Aan/uit is niks meer dan een schakelcontact, er is geen daadwerkelijke verbinding met het toestel zoals modulerend. Dus CV toestel is in dit geval sowieso uitgesloten! (Mits thermostaat zeker weten aan/uit is en thermostaatkabel op aan/uit contact zit.)

Maak eens een foto van het display? Misschien klokprogramma verkeerd ingesteld? Vind het heel merkwaardig dat 2 thermostaten allebei hetzelfde probleem geven.
 

EvaLily

  • #3
Thermostaat is gekocht bij een webwinkel, zij hebben contact met mij opgenomen om te beoordelen of de Bosch ketel ook modulerend kan werken en dit is dus niet zo.
Aansluitingen zitten op R en W net zoals vorige thermostaat Chronotherm4.
Gisteren de thermostaat Touch vervangen , vlammetje brandt maar het wordt niet warmer en blijft op 16.5 graden staan. Cv-ketel slaat nu niet aan. Geen foutmelding bij ketel. Ketel nu aan t resetten.
 

EvaLily

  • #4
CV springt niet aan naar vraag huis verwarmen.
Water pompt wel rond zowel bij vraag naar verwarming als bij vraag naar warm water. Warm water geeft hij wel.

Ketel reset, reageerde niet meteen, daarna thermostaat lager en weer hoger gezet toen sloeg CV weer aan en is nu aan t opwarmen.

Snap er niets meer van.
 

JeffreyD94

  • #5
De volgende keer als er geen warmte word geleverd, maar u ziet precies dit op de thermostaat. Graag even foto maken van wat de cv toestel aangeeft. Het kan zomaar zijn dat er iets misgaat in het toestel, of toch kabelbreuk.

In de meeste gevallen is het verstandig om alsnog een installateur langs te sturen. Het komt niet vaak voor maar soms kan de nieuwe thermostaat ook al defect zijn. U weet zeker dat de draden goed vastgedraaid zitten?
 

EvaLily

  • #6
Tot nu toe blijft de ketel het doen, afwachten wat de temperatuur morgenvroeg aangeeft.

Draden zitten goed vast.
 

EvaLily

  • #7
Cv-ketel is nu ontoerekeningsvatbaar. Soms volgt hij het programma soms niet en zakt in temp weg. Geen foutmeldingen. Ketel soft en harde reset deed het dan weer. Maar gisteren reageerde hij helemaal niet meer.

In eerste instantie sloeg de ketel aan na de temp op thermostaat lager en weer hoger te zetten. Maar ook hier weer soms wel soms niet en soms wel soms niet slaat hij 's morgens aan om vervolgens weer de geest te geven en weer zakt in temperatuur. Gisteren was het een koude dag in huis.

Installateur komt voor jaarlijkse controle vandaag en zal de storing meenemen. Ik hou jullie op de hoogte en natuurlijk zijn suggesties zeer welkom!
 

EvaLily

  • #8
Installateur heeft m uitgelezen, temp loopt te snel hoog op. Aanvoer sensor vernieuwd. Nu afwachten....
 

EvaLily

  • #9
Helaas aanvoer sensor vernieuwen heeft niets geholpen! Ketel is weer uitgevallen, harde reset .... geen reactie, ketel reageert niet.

Overweging huur CV-Ketel Nefit ProLine NXT HRC 24 CW4,
Thermostaat Nefit Easy Connect...

Installateur heeft aankomende week geen tijd, erg druk....
Wat moet ik nu doen? Vooruitkijkende naar de feestdagen helemaal geen verwarmd huis en 2019 zonder verwarming uitzitten? Ik weet mij geen hemels en raad meer.
 

Ceeshobby

  • #10
Als je de thermostaat met een andere draad aansluit bij de ketel wat gebeurt er dan?
 

EvaLily

  • #11
Dank voor je reactie. Hier durf ik mij eigenlijk niet aan te wagen, ik zou niet weten welke draad? Je bedoelt de draden omdraaien? Er zitten maar 2 draden. Ketel doet nu helemaal niets meer vwb het verwarmen van het huis.
 

Ceeshobby

  • #12
De draad waar de thermostaat aan vast zit. Heb je zelf de thermostaat verwisseld.
Zo ja dan is een draad aansluiten op de ketel ook niet moeilijk.
 

EvaLily

  • #13
Cees ik heb de Chronotherm Touch zelf gemonteerd. Je bedoelt een hele nieuwe draad trekken vanaf zolder naar de klokthermostaat beneden?

Overigens heeft de installateur de ketel uitgelezen >> Temp water loopt te snel hoog op. Aanvoer sensor vernieuwd. Dus lijkt mij geen klokthermostaat probleem?

De Cv-ketel was inmiddels weer aangeslagen..... Hij volgt nu het nachtprogramma, ingesteld op 18 graden en zal 7u naar 20 graden moeten gaan. Ik heb de watertemperatuur van de verwarming van 75 (fabrieksinstelling) op 60 graden gezet. Ik ga eerst morgenvroeg en de rest van de dag(en) aanzien of hij t nu vlgns programma blijft doen.

Overigens voor 1.5jaar terug werd het water ijskoud bij douchen, hier heeft t ook geholpen door de watertemperatuur van het water te verlagen naar 50 graden. Hierna geen enkel probleem meer gehad....

vwb het probleem,... wordt vervolgt!
 

EvaLily

  • #14
Hoogst waarschijnlijk Warmtewisselaar defect.
Dat gaan we dus niet doen met deze Bosch van 10 jaar.

Volgende week wordt er een nieuwe Cv-ketel geplaatst welke we gaan huren. Van al het gezeik af iig.

Dank aan diegene die hebben gereageerd!
 

Ceeshobby

  • #15
Dan is het probleem ook opgelost.
Veel warmte straks.
 

EvaLily

  • #16
Overigens is de capaciteit in kw ongeveer op 50% gezet. Cv-ketel werkt nu wel gewoon. >>


Ze komen gewoon niet uit de storing. Er schijnt contact te zijn geweest met Bosch maar t schijnt een exotisch probleem te zijn. Gepraat werd over mogelijk de driewegklep en/ of de wamtewisselaar. Tsja ga er maar aan staan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu