CV leiding afdoppen

Obivion72

  • #1
Goedenavond,

Na ineens geen warm water meer te hebben op onderzoek uitgegaan. CV gisteren bijgevuld en vanmorgen was deze leeg. Toch vergist? Niet goed gekeken? Opnieuw gevuld vanmorgen. Na twee uur weer duidelijk veel minder druk, net iets meer dan 1 bar terwijl ik had gevuld tot 2 bar. Blijkt dat een leiding bij een radiator stond te lekken. Hier had ik 3-4 maanden terug de kraan een kwart slag van gedraaid omdat hij naar voren stak en er een kast voor kwam. De radiator zit in de hal bij de voordeur en staat sowieso nooit aan. Nu wil ik dus maar de hele radiator verwijderen maar hoe en waarmee dop ik af? Uit de vloer komen twee flexibele leidingen. Hierop zit een metalen blok. Hiervoor kan ik geen doppen vinden. Moet ik deze eraf halen en de flexibele leidingen apart afdoppen met een eindstop?
Eerste foto mijn situatie tweede foto een eindstop van internet. Is dit de juiste? En deze klemt zich dus dan goed vast om de flexibele leiding?

Dennis
 

Combiketel

  • #2
Als het goed is zit er op het onderblok van je bovenste foto een afdekdop. (dus aan de andere kant van je radiator aansluiting) Als je die er af draait kom je een imbus moer tegen. Door deze dicht te draaien sluit je het onderblok geheel af richting radiator. Dan hoef je theoretisch de rest niet meer af te doppen.
 

Obivion72

  • #3
Ik ben echt een leek op dit gebied. En ik volg je verhaal daarom niet.
Bedoel je uiterst links dat wat net niet op de foto staat?
Dennis
 

Combiketel

  • #4
Mocht je de flexibele leidingen af willen doppen moet je nl koppelingen halen. Oftewel verlopen van 16 naar 15.



Aan de kant met het rubberen ringetje kun je dan een vsh knelkap 15 plaatsen.
 

Combiketel

  • #5
Obivion72 schreef:
Ik ben echt een leek op dit gebied. En ik volg je verhaal daarom niet.
Bedoel je uiterst links dat wat net niet op de foto staat?
Dennis
inderdaad, uiterst links zit een afdekkapje met een achtkant. Deze kun je er afdraaien.
 

Obivion72

  • #6
Ik heb gekeken. Uiterst links (net niet op de foto) zat een dop met eronder een imbus. Deze heb ik naar rechts (dicht) gedraaid. Nu zou ik dus probleemloos de installatie weer kunnen vullen zonder lekkages?
Dennis
 

Combiketel

  • #7
Als je hem helemaal naar rechts gedraaid hebt zou je hem weer kunnen vullen. Je zou even kunnen beginnen met een wat lagere druk.

Houd overigens wel in de gaten dat deze afsluiter in een later stadium altijd door kan gaan laten ! Voor een definitieve afsluiting zou ik toch de flexibele leidingen afdoppen met nl koppelingen.
 

Obivion72

  • #8
Dus voor deze leek in simpele taal:
De flexibele leiding gaat de moer overheen van foto 1 gevolgd door het 'inlegstuk' met de rubber ring naar de buitenkant.

Vervolgens draai ik daar (in die moer) het eindstuk van foto 2. De koperkleurige moer van foto 2 wordt dan niet gebruikt. Klopt dat zo?

Dennia


 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu