Cv/ketel problemen

Richelle

  • #1
Ik heb wat problemen met m'n cv/ketel. Ik zet de thermostaat op 22 en instantie wordt het warm, maqr later koelt het af en ondanks dat de thermostaat nog op 22 staat slaat de ketel niet aan. Dan zet ik de thermostaat op 23 en binnen no time wordt het bloedheet in huis en zijn de radiatoren zo heet dat ik ze niet eens kan aanraken. Ik woon pas een paar weken in dit huis en er is al ontlucht, een nieuwe thermostaat geplaatst, en de ketel is gevuld. Wat kan er nog mis zijn?

Het is een intergas ketel en hij schijnt nieuw te zijn.

Ook moet ik tijdens douchen continu de koud waterknop bijdraaien. De watertemperatuur is niet constant en dan weer te koud en dan weer te heet. Het waterbesparende filtertje is al uit de douchekop gehaald en dat helpt iets maar niet genoeg.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Als de ketel nieuw is de installateur erbij halen, u hebt garantie.
Is het een huurhuis dan mag u er zelfs niet aankomen.
 

Richelle

  • #3
Het is een huurhuis. Ze zijn al twee keer geweest voor de ketel, maar helaas nog steeds problemen. Ik ga ze sowieso weer bellen.
 

Bert pit

  • #4
Buitenom wat er allemaal mis kan zijn, staat je aanvoertemperatuur te hoog, daardoor worden de radiatoren te heet. Gevolg overshoot, dus in plaats van de gewenste 22 gr wordt het warmer dan dat. Als je de temperatuur naar beneden bijstelt zal het langzamer maar geleidelijker warm worden en heb je minder of geen overshoot.

Waarschijnlijk staat hij nu rond de 80, zet hem eens rond de 60 gr. Gaat het weer vriezen, dan kun je hem weer hoger zetten.

Het is overigens normaal dat wanneer je thermostaat op 22gr zet en het is 22 gr dat de cv dan niet aanslaat. Overigens zijn er thermostaten die op een hele graad regelen, beter is regeling op een halve graad.

Opentherm regelt de temperatuur ook wat beter dan aan/uit. Kijk of je ketel dat ondersteunt en koop dan een opentherm thermostaat.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik weet wel zeker dat de verhuurder niet blij is met het advies zelf een andere thermostaat te plaatsen.
Afstellen van de ketel is voorbehouden aan onderhoudsbedrijf, een huurder moet eraf blijven.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu