CV ketel maak geluid als een 'stofzuiger'

Hurm

  • #1
Beste Forum-leden,

Sinds twee maanden ben ik in het bezit van een Nefit ketel (gehuurd). De ketel werkt perfect, echter is er één ding waarvan ik twijfel of dit normaal is.

De ketel maakt (bij het opwarmen en het pakken van heet water) een storend geluid. Het geluid is te vergelijken alsof ze bij de buren aan het stofzuigen zijn. De ketel hangt op de zolder, maar is hoorbaar in de woonkamer (zodra het stil is). Daarbij is de zolder met de tweede verdieping alleen gescheiden door een vlizotrap-luik (niet het meest ideale geluid tegenhoudend materiaal) en is het vlizotrap-luik gepositioneerd onder een open trappenhuis. Het geluid wordt dus nergens tegengehouden.

De ketel vertoont ook het geluid zodra de binnentemperatuur bijvoorbeeld 19,5 graden is en de thermostaat ingesteld staat op 20 graden. Hiermee bedoel ik dus te zeggen dat de ketel ook bij een relatief kleine inspanning het geluid maakt. Zodra de thermostaat wordt 'uitgezet' verdwijnt het geluid.

De monteur is al eens langs geweest om het geluid te traceren, helaas heeft hij geen oorzaak kunnen vinden. De monteur heeft de ketel op volle 'power' laten draaien en het geluid wat de ketel produceerde was volgens de monteur normaal.
De waterdruk is ook gecontroleerd en deze was prima.

Op internet heb ik gelezen dat het wellicht ligt aan het openstaan van de radiatoren. Deze staan op de beneden verdieping allemaal open. Op de bovenverdieping staan de radiatoren dicht.
Daarbij moet ik ook vermelden dat ik vloerverwarming heb via de CV.

Nu is mij wel opgevallen dat twee leidingen tegen elkaar aan zijn gemonteerd. Een leiding die het hete water naar de radiatoren geleid en een leiding die vanuit de CV naar een andere leiding gaat. Maar dan zou het geluid toch hoorbaar moeten zijn in de leidingen? Dit is dus niet het geval.

Met vriendelijke groet,
Hurm
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #2
U huurt de ketel, dus dient u deze klacht bij de verhuurder weg te leggen.

Zij hebben de lusten maar ook de lasten.

John
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu