CV installatie zelf aanleggen plan

Dennetje

  • #1
In mn nieuwe huis wil ik zelf cv aanleggen,
Ik wil vanaf zolder, waar de ketel komt, met 22mm aanvoer en retour via een koof helemaal naar beneden. Onder de vloer van de eerste verdieping wil ik aftakken met 22mm en onder de vloer van de begane grond wil ik aftakken met 22mm en dan op de betrefende verdieping rond met 22mm en bij de radiatoren aftakken met 15mm. Doe ik dat goed ?
Ik heb een schemaatje erbij getekend, en is het handig om bij de twee 22mm leiding die vanaf de ketel naar beneden gaan, onder in de kelder twee aftap punten op de leiding te zetten om af te tappen?


 

Fiesiekus

  • #2
Perfect plan. Aftappen kan je ook bij de radiator op de benedenverdieping doen.
 

Chathanky

  • #3
Naar de laatste radiatoren kun je dat stuk meestal al verder met 15 mm.
Mocht de radiator aan het eind een groot vermogen hebben is het soms noodzakelijk om met 22 mm verder te gaan tot en met de laatste radiator.

Dat zal mischien van toepassing zijn voor de woonkamer achter.
Voor de bovenverdieping kan het ook nog mogelijk zijn om de laatste 2 radiatoren in 15 mm uit te voeren of zelfs in het geheel.

Tot zo`n 5 kw aan radiator(en) is een 15mm leiding voldoende. Met 22 mm en weinig vermogen moet je het teveel aan opvoerhoogte toch alleen maar weg smoren tijdens het inregelen van de radiatoren. (meer risico op ruisende radiatoren)
 

Freek123

  • #4
Let wel op het soort ketel.
Er zijn HR-ketels die een doorstroming wensen die u niet heeft als alle kranen dichtstaan !

Een "kortsluiting" dmv een regelventiel tussen de hoofd toe- en afvoerleiding lost dit op.

Uiteraard niet vol open zetten daar je dan minder stroming naar je radiatoren krijgt. :mrgreen:
 

Dennetje

  • #5
Is het ook mogelijk om een 8 groeps verdeler te plaatsen, dus met 22mm stalen leiding naar de verdeler, en vanuit de verdeler met flexibele leiding (unipor??) naar de radiatoren. Dus geen koppelingen onderweg.

Ik wil dan de twee leidingen (aanvoer&retour) uit de vloer laten komen.
Dan een aansluitblok erop en de radiator aansluiten.

Je hebt dan aanvoer en retour aan één kant van de radiator zitten, vroeger was dat links boven in, en rechts onder uit. Zitten hier nog voo en nadelen aan?
En is mijn geschetste idee goed?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu