CV eerste lage druk, nu hele hoge druk

Kingh

  • #1
Hi,

Onze CV maakte een enorm borrelend geluid(beetje zoal een Fondu). Ook de druk was enorm laag (minder dan de minimale 1 Bar).

Ik heb toen alles ontlucht, tot er een beetje water uit kwam. En de CV met water gevuld tot deze 1 Bar aangaf, bij een temp van 18 Graden.(Stond in de handleiding dat je 1Bar moest aanhouden bij een koude CV).

Als ik nu de CV aandoe, gaat de druk enorm omhoog. Hij gaat richting de 4Bar (meer dan de geadviseerde 2Bar) en het expansievat(zo heet dat toch?) wordt volgens mij gebruikt. Dus toen heb ik de CV maar weer snel uit gedaan. Ik heb nu weer iets wat water laten weglopen.

Kan iemand mij verklaringen / uitleg geven over dit gebeuren? (Komt het vaker voor dat geborrel? De lage druk en nu dus de te hoge druk?)

Moet ik meer water weglaten lopen als de druk over de 2-2.5 Bar gaat?
Kan de druk naar nul gaan als de CV lang niet aanstaat/even uit gaat, of moet het minimum van 1 Bar gehandhaaft worden(nu istie in rust 1 Bar, maar als ik hem aan doe gaat ie veel te ver)?

Veel vragen, maar ik wil er gewoon veel meer van weten en natuurlijk er warm bijzitten :-)
Alvast dank voor de reactie!

Marcel
 

Chathanky

  • #2
Volgens mij kookt het water en mogelijk dat er geen doorstroming door dat er lucht in de ketel zit ter hoogte van de pomp of dat je pomp defect is.
 

Ketelman

  • #3
Expansievat defect en mogelijk veel lucht in de ketel of installatie.
Vat controleren en eventueel vervangen, installatie goed vullen en ontluchten
 

Kingh

  • #4
Die hoge druk was wel bij het weer instoppen van de stekker. Toen ging de CV direct branden en liep die druk enorm op. (De kachel/thermostaat had ik op 13Graden, zodat deze niet zou aanslaan tijdens het vullen).

Nu na de tips;
Ik heb alles weer aan gezet en de thermostaat aangezet. De CV slaat nu weer aan en de druk is rond de 1 Bar(niet zo hoog meer).
We waren afgelopen 2 dagen weg en de verwarimg voor de zekerheid uitgedaan, dus hele systeem erg koud. Nu vandaag bijvullen(ook koud water natuurlijk), dus kan het zijn dat na het aanzetten de CV dus even een hele hoge druk krijgt? (enorm veel werk aan de winkel natuurlijk).

Bij het net aandoen, ging de temp en druk omlaag. (Ik verklaar dat met dat er veel koud water aangevoerd word, klopt dat?). Nu de verwarmingen in de woning iets warmer worden, gaat de temp van de CV naar 60 graden en de druk rond de 1 bar). Het lijkt nu wel weer in orde.
Nu alleen nog even checken of we de temp in de kamer weer op 19 kirjgen, zonder gekke dingen.
(PS Borrelen is in ieder geval nu nog niet meer gehoord).

Keep you posted.
Marcel
 

Kingh

  • #5
Helaas, CV heeft zichzelf toch uitgeschakeld. Maandag maar ff iemand langs laten komen.
In ieder geval bedankt voor de tips.
Als er meer tips/uitleg is, hoor ik het graag. Wil het wel graag allemaal snappen namelijk :-)
 

Chathanky

  • #6
We horen wel hoe het afloopt.
 

Kingh

  • #7
Bij het bijvullen vandaag, bleven we opnieuw maar water toevoegen en de druk ging niet omhoog.
Waarschijnlijk was de termo/drukmeter en ook de overdrukmeter(3Bar) niet meer in orde. Die heeft het waarschijnlijk begeven nadat ik zelf probeerde bij te vullen en blijkbaar te ver ben gegaan(tja, de meter ging niet omhoog) of gewoon te oud(installatie is van 1991), bij het aanzetten liep de druk tot 4 bar op).

Deze twee meters hebben we vervangen en daarna opnieuw bijgevuld.

Nu weer in orde, zonder borrelen en wel lekker warm.

Bedankt voor de tips en zeer snelle reacties mannen! Klasse. :)


PS Chathanky, Snelle Jelle is een dart-ronde verder!! :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu