Constructie veranda

Eye_in_the_Sky

  • #1
Afgesplitst van dit topic - mod

Hallo,

Ik graaf dit topic even op omdat ik ook een Pergola aan het maken ben. Het worden vier staanders met daarop een rechthoek. Alle balken worden even dik (15*15).

Als ik de hoofdbalk (de langste ligger of ringbalk denk ik) niet mag inkepen voor een halfhout verbinding. Hoe maak ik de dwarsbalken er dan aan vast ? Op een mooie manier ?

Zelf had ik bedacht om het met halfhoutverbindingen te bevestigen omdat ik dan geen zichtbare koppelstukken heb. Maar dan moet ik dus wel de balken inzagen.

 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Van oudsher worden de baken niet tegen elkaar maar op elkaar gelegd.
Dat is constructief verweg de simpelste oplossing

waarbij je het dak ook veel makkelijker wat afschot kan geven

wat ook kan is de kolom ca. 25 mm groter nemen
dan kan je beide balken tenminste 25mm volledig opleggen voordat je de verbinding maakt
 

Eye_in_the_Sky

  • #3
Hoi Boertje,

Er komt geen dak op. Het wordt een open pergola met een schaduwdoek erin. Alle balken zijn dezelfde maat dat geeft een mooi robuust effect. De staanders, liggers en schoren zijn allemaal even dik. Maar hoe nu bevestigen ?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als het een pergola wordt schroef je ze toch gewoon in elkaar dan heeft het vrijwel niets te houden en is het hout eigenlijk veel zwaarder dan nodig.

jouw oplossingen voldoen beide voor een simpele pergola
 

Eye_in_the_Sky

  • #5
Boertje125,

Bedankt voor je reactie.

Ondertussen heb ik de staanders gesteld en klaar, en liggen de ringbalken klaar om gemonteerd te worden. De pergola wordt 3 bij 5m (buitenmaat) en ongeveer 2m30 hoog. Balken zijn 15cm bij 15cm. Ik ga de ringbalken met halfhoutkoppelingen en constructielijm bevestigen en met schroeven van 30 cm in de koppen van de staanders bevestigen.

Het moet dit worden:

 

Eye_in_the_Sky

  • #6
Nog even doorvragen over het monteren van de ringbalken.
Ik ben een pergola aan het maken zoals op de tekening hierboven met balken van 15 bij 15 cm.

Ik twijfel tussen hafhoutverbindingen of een verborgen houtverbinding met ingefreesde balkdragers.

Wat adviseren jullie ? Ik denk dat een verborgen houtverbinding fraaier is dan halfhoutverbindingen.

Bedankt !
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Ik heb van deze vraag een apart topic gemaakt.
 

Eye_in_the_Sky

  • #8
Goed, verborgen balkdragers blijken erg kostbaar en zijn rond de 15 a 20 per stuk.
Het worden dus halfhoutkoppelingen.

De balken zijn 15 bij 15 cm. Dus er moeten best stukken hout uit.

Het idee is om met de handcirkelzaag op diepte de halfhoutkoppeling uit te zagen en vervolgens met een beitel uit te werken.

Vevolgens met constructielijm en torxschroeven 8x300 vastzetten in de staanders.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Een verborgen houtverbinding is ook zelf te maken met een bovenfrees. Google op zwaluwstaartverbinding houten balken.
 

Eye_in_the_Sky

  • #10
Helaas gaat het frezen van verborgen zwaluwstaartverbindingen mijn vaardigheden te boven.... In een klein balkje zou ik het nog wel proberen, maar in een 15x15 waar ik onder moet zitten sla ik even over.

Wel bedankt voor de tip.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
En in het kops hout spijkeren/schroeven/bouten? Dat is ook nagenoeg onzichtbaar.
 

Eye_in_the_Sky

  • #12
@IJkenhout, nog over dat ik het kops hout boren.

Dat is eigenlijk best een fraaie oplossing. Makkelijk zagen en geen lelijke hoeksteunen nodig.

Maar is het stevig ? Het plan is nu:

De lange ringbalken van 5m gaan op de staanders met constructielijm en 30 cm constructieschroeven.
De korte ringbalken van 3m komen ertussen, en die worden ertussen bevestigd met constructielijm en 30 cm constructieschroeven.

De korte ringbalken 'hangen' dan in feite aan de lijm en schroeven. Is dat stevig genoeg ? Ik denk zelf van wel.

Eventueel kan ik tijdens het uitharden van de lijm eea ondersteunen door een balk aan de staanders te klemmen zodat de ringbalk erop kan steunen tot de lijm droog is.

Bedankt !
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
De lijm ertussen voegt niet veel toe. Want kops hout is slecht te lijmen, en het is nooit een precieze passing.

Schroeven van 12cm zijn lang zat. Kies een voldoende dikke RVS uitvoering. Langer is niet echt nodig. Gebruik een slagschroevedraaier. Denk er ook aan om een lange boor te kopen voor het voorboren. Schroeven zijn ook niet goedkoop trouwens :wink:
 

Eye_in_the_Sky

  • #14
Hoi @IJkenhout,

De balken zijn 15 bij 15 cm, dus als ik door de lange ringbalk in de kop van de korte boor dan ga ik 15 cm erin.

Vandaar de schroeven van 30 cm, ik heb "constructieschroef 8x300 mm Torx galv.verzinkt, geel gechromateerd"
En nee, die zijn niet goedkoop, 1,50 per stuk geloof ik :shock:

En ik wilde WoodMax gebruiken om te lijmen.

Ik heb een tekening gemaakt van hoe ik het wil bevestigen.



Wat denk je ? BLijft het zitten of zal ik beter een verborgen balkdrager infrezen ?

Bedankt !
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Een paar cm inkappen en dan met twee schroeven vastzetten is dan uitstekend.
 

Eye_in_the_Sky

  • #16
Bedankt voor je snelle antwoord.

Wat bedoel je met inkappen ?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #17
Een sponning waar de balk in komt te liggen. Dan draagt het meeste gewicht op dat randje en zijn de schroeven alleen om het bij elkaar te houden. De balk is heel breed, dus een sponning kan prima.
 

Eye_in_the_Sky

  • #18
Aha, dus zoiets:



Bedankt voor de tips. Dat is eenvoudiger dan een halfhoutverbinding.

Ik zal een foto posten als het klaar is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu