Condens op thermopane ramen

Jannemanneke

  • #1
Ik ben net verhuisd en in mijn nieuwe woning zou boven overal thermopane zitten. Ideaal want nu zou ik nooit meer last hebben van condens aan de binnenkant.

Maar dat heb ik dus wel. Na gespeurd te hebben op dit forum blijkt dat dit toch wel mogelijk is. Wat kan ik hier nog meer aan doen? Aangezien het winter is, vind ik slapen met het raam open niet de ideale oplossing.

PS. Aan de binnenkant van het glas staat: qualitaetglas 2/93. Wat betekent dit?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zit het condens daadwerkelijk aan de binnenkant van het glas?
Of tussen de twee lagen? Of aan de buitenkant?

"Qualitaetglas" is duits voor: kwaliteitsglas.
2/93: Weet ik niet, maar het zou me niets verbazen als het een productiedatum is, dus februari 1993... Maar dat weet ik dus niet zeker.

Indien het condens echt alleen aan de binnenkant plaatsvindt, betekent dit, dat er veel waterdamp in de ruimte is (inderdaad door te weinig ventilatie) en/of de ramen erg koud zijn, bijv. doordat er heel weinig verwarmd wordt in de kamer. Daardoor slaat de waterdamp uit de lucht neer tegen de koelere ruit en condenseert.
 

Jannemanneke

  • #3
De condens zit echt aan de binnenzijde van het raam.

Ik heb de kachel nooit aan in de slaapkamer, temperatuur ligt 's avonds als ik op bed ga tussen de 12 en 15 graden. Dan zal ik er maar mee moeten leven. Het is ook geen ramp, maar wel vervelend steeds.

Zouden vochtvreters ook helpen, of andere apparatuur die de lucht ontvochtigen?
 

Chathanky

  • #4
Tussen de 12 en 15 is erg laag, en dan kan termopane ook beslaan, het glas kan dan makkelijk tussen de 5 en 10 graden lager zijn waar dan condens onstaat, zelfs al is de kamer niet te vochtig.

Ik denk dat de kamer verwarmen tot 16 a 17 graden goedkoper is dan ontvochtigen, en 's ochtens goed verluchten scheelt weer voor de volgende nacht. Door te verwarmen neemt het glas aan de binnenkant een hogere temperatuur aan, waardoor je geen last hebt op condens.
 

Jannemanneke

  • #5
Bedankt voor de reacties.
Ik zal de kachel in de slaapkamer wel aan laten, overdag en 's nachts. Even afwachten hoe dit gaat. Ik laat de thermostaat beneden altijd 's nachts op 15 graden staan, dus dan zou het boven ook nooit onder 15 kunnen komen.

Overdag ben ik aan het werk, ventileren gaat dan een beetje moeilijk. 's Avonds probeer ik zoveel mogelijk te ventileren. Ik ben benieuwd!

Groeten Jan
 

Chathanky

  • #6
We horen wel of het geholpen heeft.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Slapen met de ramen dicht is vragen om moeilijkheden, er blijft veel te veel vocht in de ruimte die overal op neerslaat.
Neem een extra deken maar zet het raam een stukje open.
 

Cees S.

  • #8
De code slaat op fabrikant, plus produktie maand/jaar
1993 is ouder dan 10 jaar, geen garantie meer dus.

Cees
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu