Cirkels en rondingen maken

Ericbijsma

  • #1
Bij het vervaardigen van meubels maak ik heel veel gebruik van rondingen met diverse diameters en doorsnedes.
Nu gebruik ik daar vaak nog gewoon een touwtje en potlood voor, om zo een cirkel te trekken. Met kleine cirkels is dit een goede oplossing, maar voor rondingen met bijv. een diameter van 2 meter is dit erg lastig.
Misschien heeft iemand een ander idee?

Voor het maken van halve cirkels / ovalen tik ik vaak op beide uiteinden een spijkertje in het hout, met een dun gebogen latje erlangs, en aftekenen maar. Ook dit werkt redelijk, maar ik vraag me af of er betere technieken voor zijn?
 

Pepjo

  • #2
Er bestaan andere oplossingen, maar daar hangen ook prijskaartjes aan.
De firma F....o heeft hier items voor.

Maar als je handig bent met hout, kun je toch zelf een verschuifbare lineaal maken met centerpunt ? Dat werkt het simpelst en vrij nauwkeurig.
 

Ericbijsma

  • #3
Dat is mogelijk. Firma F. maakt idd praktisch dingen, maar ook praktisch onbetaalbaar.
Een schuifliniaal werkt, maar als je nu een hele grote cirkel moet maken?
Dan ligt het centerpunt ver buiten een standaard plaat van 244x122.
 

Pepjo

  • #4
Dat zijn me ook diameters waar je U tegen zegt !

Ik denk dat je dan toch in het zelfbouw-segment terecht komt.
Ik kan me zo voorstellen dat je iets knutselt met aluminium-profielen van de bouwmarkt. Als je die langs elkaar laat lopen, klemmend dmv lijmklemmen, en er zelf een maatverdeling op schrijft/in krast, kun je denk ik gemakkelijk cirkels met een diameter tot 3.50 mtr aan
 

Kees61

  • #5
Waarom neem je geen stokpasser?
Dat is een lat met aan een uiteinde een scherp puntje (spijkertje) en een potloodpuntje dat je kunt verschuiven. Er zijn setjes voor te koop, kost bijna niks, alleen de lat moet je dan zelf maken.

In de ouderwetse stokpasser past een echt potloodje. Het puntje is ook te verschuiven, voor de kleinere cirkels, anders zwaait er zo'n lang eind lat in het rond als het puntje helemaal aan het einde zit.

Zoek bij google naar stokpassser en de eerste link geeft al een kleine tekening.
Om een ellips te tekenen kan je een ellipspasser maken. Met de tuinmansconstruktie gaat het ook wel maar dat is minder zuiver.
 

Ericbijsma

  • #6
Ik zal als voorbeeld een hoogslaper gebruiken.

Maat 90 x 200, Hoofdeind, voeteneind 18 mm. MDF
Zijkant is 200 cm. breed, vanaf de grond gemeten 140 hoog.
Hoogte van de zijkant zelf is 100 cm., hij zit op 40 cm. vanaf de grond aan de zijkant vast. De doorloophoogte op het hoogste punt is 110 cm.

Uit de zijkant haal ik dan een (nog niet eens) halfronde cirkel, zodat je onder het bed kan komen. Dit zijn dan die grote diameters.....

Ik hoop dat het te begrijpen is....
De vraag is hoe jullie dat het makkelijkst zouden doen.
 

Kees61

  • #7
Eric, in dat geval cirkel ik dat uit met de bovenfrais.
Ik heb een stuk kokerprofiel waar ik de frais aan vastzet. Een verstelbaar middelpunt er aan en ik kan iedere straal fraisen, tot een meter of 3 want het profiel dat ik heb is niet langer. Bij zo'n grote lengte moet je ook heel rustig fraisen want het profiel wordt dan wel een beetje slap.

Een andere optie is om een mal te maken van 6 mm mdf. Dat kan je makkelijker in de vorm krijgen dan 18 mm. Daarna kan je het werkstuk nafraisen langs de mal, met een aanloopring.
 

Pepjo

  • #8
Kees 61 :....Ik heb een stuk kokerprofiel waar ik de frais aan vastzet. Een verstelbaar middelpunt er aan en ik kan iedere straal fraisen, tot een meter of 3 want het profiel dat ik heb is niet langer. ...

Dan had ik het toch nog niet zo slecht verzonnen ! En dat voor een decorbouwer... :mrgreen:
 

Kees61

  • #9
Pepjo schreef:
Dan had ik het toch nog niet zo slecht verzonnen !
Nee je was al aardig op weg :-) maar ik dacht dat je er een lijn mee wilde tekenen, inplaats van met een touwtje :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
28
11

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu