Circulatiepomp vloerverwarming Wilo RS 25/3-3P

Pigion

  • #1
Bij ons is een vloerverwarming geinstalleerd met bovengenoemde pomp.
De verdeler kan 7 registers bedienen. Vijf zijn ingefreesd in de living allen lengte ca. 75 M., 1 in een kantoortje, lengte 100 M. De registers zijn ingeregeld, register naar kantoor heeft aanzienlijk meer weerstand.
De 7e aansluiting wil gebruiken voor een stuk wandverwarming tot 2 M. hoog, lengte van het register ca. 40 meter.
Ik heb nu het voorgevoel dat er te weinig flow door dit wandregister zal gaan. Het water zal overwegend de weg met de minste weerstand kiezen en dus hoofdzakelijk door de vloerregisters gaan.

- Zal dit iderdaad zo uitpakken?
- Komt het in de praktijk voor dat een verdeelunit op begane grond ook de de registers op de verdieping bedient? Wekt dat naar tevredenheid?

Ik zou graag horen van iemand die zoiets in de praktijk heeft meegemaakt.

Pigion
 

Chathanky

  • #2
In een gesloten systeem heeft de hoogte geen invloed op de weerstand of opvoerbeoerking van de pomp.
 

Pigion

  • #3
Dank Chathanky voor je antwoord, doch de praktijk is soms weerbarstig. Ik ben redelijk bekend met de tecnische kant, weet echter ook een geval waarbij zij het muurregister (verticaal) niet aan de praat kregen. Mijn analyse was toen dat er een ontluchtingsprobleem was. Als in elke bovenste slangbocht 20 cm luchtkolom zit en dat bij 10 slangbochten, dan moet de pomp 3 M. opvoerhoogte overwinnen.
Ik zit nu te denken aan een automatische ontluchter op het hoogste punt.
Pigion
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu