Cementdekvloer of beton

Noordhof

  • #1
Ik ben bezig om een melkput om te bouwen tot studio (9 bij 5 m). Het gat (6 bij 3 meter) in het midden is tot 5 cm onder de rand gevuld met puin. De betonvloer daar omheen loopt af van o tot 4 cm. De totale vloer wil ik egaliseren om er vervolgens weer isolatieplaten (8 cm) en een houten vloer op te plaatsen.

Mijn vraag :kan ik dit met een cementdekvloer afdekken, of moet dit met beton? Moet er ook nog iets van plastic op het puin om weglekken te voorkomen ? Als er wel beton in moet, moet dat dan met wapening of kan het ook zonder ?


Hans
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Moeilijk om van een afstand te beoordelen of het puin stabiel is, dat is noodzakelijk om een goede scheurvrije vloer te krijgen.

Wilt u hier zeker van zijn dan kunt u een laag cementmortel op de puin storten, de mortel moet dan zacht vloeibaar zijn zodat deze ook wat verder in het puin zakt, hierdoor ontstaat een compacte en stabiele massa.
Gebruik grof metselzand, voor de zekerheid kan op het puin eerst een wapeningsmat gelegd worden.

Naar believen kunt u voor het uitvlakken een laagje beton of een afwerkvloer gebruiken, brand eerst met een papje van cement de oude vloer aan voor een goede hechting.

Wilt u 100 % zekerheid laat dan een aannemer/bouwkundige ter plaatste de situatie beoordelen, het blijft van een afstand altijd lastig.
 

Noordhof

  • #3
Jan, bedankt

Het puin is niet al te grof (de bovenste laag bestaat vooral uit kapotte wandtegels) en stabiel. Lijkt je wapening echt nodig voor zo'n dun vloertje ?

Hans
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Het gaat niet alleen om een dun vloertje maar ook om de oppervlakte er van, het is jammer dat na een paar jaar scheuren zouden ontstaan.
Zoals ik al schreef kan ik het niet exact beoordelen, vooral stukken tegels vind ik niet erg stabiel, gewone puin, beton en cementresten zijn stabieler.
Misschien is toch verstandig iemand die verstand van bouwen heeft even te laten kijken.
 

Noordhof

  • #5
Bedankt voor je reaktie, ik zal iemand uit de buurt vragen om eens te komen kijken.

Hans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu