Cementdekvloer dichtsmeren

Mystudio

  • #1
Na het weghakken van een stukje van de cementdekvloer om wat leidingen te verleggen mag ik dit uiteraard ook weer dichtsmeren. Waarmee kan ik dit goed doen? Standaard metselcement, of is er speciaal cement voor het dichten van gaten in de cementdekvloer?

Dank alvast!
 

Fiesiekus

  • #2
Zandcement.
 

Mystudio

  • #3
Is hier iets kant en klaars voor te krijgen? Waar ik bijvoorbeeld allleen nog maar water aan hoef toe te voegen? Voor een gat van 20 bij 20 cm is het zonde om een grote zak cement en los zand te halen.............
 

Droid

  • #4
Zandcement is bij de bouwmarkt te krijgen als kant en klaar product. Beetje water erbij en voilà!

En het ligt eraan hoe diep je gat is, anders heb je misschien wel twee zakken nodig ;)
 

Mystudio

  • #5
Top. Het gat is niet al te diep. Moet lukken zo.

Voor het afsmeren is wellicht een wat dunnere verhouding wenselijk, lijkt me? Klopt dit?
 

Millew

  • #6
Als je met 'dunnere verhouding' bedoelt meer water erbij dan heb je dat mis. Juist zo min mogelijk water, net genoeg dat je de specie met wat trillen en porren in de op te vullen ruimte krijgt.
Je kan wel vooraf de gaten vochtig maken, maar niet zo erg dat het water er op blijft staan.
 

Fiesiekus

  • #7
Klopt 100,00%
 

Mystudio

  • #8
Huh? Maar, hoe krijg ik hem dan strak en recht aangesmeerd? Dat wil toch pas netjes als het lekker dun wordt? En, met meer water wordt het cement toch harder dan met minder?
 

Fiesiekus

  • #9
Neen, neen, driewerf neen!

Cement (en beton ook) wordt juist veel zwakker als er veel water in verwerkt is. Zo droog mogelijk aanbrengen en afdekken om uitdroging te voorkomen!!
 

Millew

  • #10
Voor de verharding van cement in zand-cement specie of beton heb je op 3,3 kg cement maar 1 liter water nodig om alle cement te laten verharden.
Dat water verbind zich met de cement in een chemische reactie.

Al het water dat er meer in gaat, blijft over en verdampt later en laat holle ruimte achter. Dat maakt de verharde specie zwakker.
Bovendien krijg je met veel water ook veel meer verhardingskrimp. Daardoor loop je de kans dat de reparatie loskrimpt.

In een zak droge zand-cement van 25 kg zit ongeveer 6 kg cement. Je hebt dus ruim 2 liter water nodig voor de verharding.
Lees ook de gebruiksaanwijzing op de verpakking.

Als je de specie in beweging brengt door trillen wordt het ook wat smeuiger.
 

Droid

  • #11
En als het droog is kun je het netter afwerken met een houten spaan. Als het vochtig is kun je het bijna niet glad krijgen. Die 20x20cm zal meevallen, maar als je grotere oppervlakten moet doen, moet de specie aardsvochtig zijn, niet meer dan dat.
 

Mystudio

  • #12
Ah, ik snap het. Dank voor alle info van jullie. Ik was ff bang dat het gladstrijken lastig zou zijn als het ruw is, maar, dat lijkt dus mee te vallen zie ik in de reacties. In tegenstelling tot de afwerking van de wanden met Fix en Finisch en Brander, waar ik nog kan schuren na het plamuren, moet ik de vloer nu in één keer vlak zien te krijgen na het vullen.......

Thanks guys!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu