Celbeton fundering grondwater

Eva1234

  • #1
Dag, hopelijk kan iemand mij wat tips geven. Ik ben zelf a technisch. Ik wil een jaren 20 huisje kopen in Haarlem. Gefundeerd op 'staal' volgens de archieven. Bewoners hebben in '16 een celbeton vloer erinlaten leggen met vloerverwarming. Binnen ziet het er spik en span uit. Nu lees ik dat er grondwaterproblemen zijn (geweest?) in Haarlem, mogelijk door duinwaterbeer. Elders lees ik door de 'klimaatwijziging'. Maw, ik weet niet of het grondwaterpeil lager of hoger is dan vroeger. Ik kan me echter voorstellen dat beide een probleem an sich kunnen geven.
Elders lees ik de vraag van iemand of schuimbeton (zelfde als celbeton?) , een waterbed effect kan hebben en icm het grondwater de muren omhoog kan drukken. En zo de fundering instabiel wordt. Ik zie het zo voor me dat het (gewicht van het) beton het (hoge?) grondwater opzij drukt, en dat grondwater drukt vervolgens ad zijkanten de muren omhoog.
Klopt dit? Of zit het anders? En wat is de relatie met de grondwaterstand?

Indien geen relatie daarmee, wat kan die grondwaterstand dan toch voor problemen geven? Ik heb dus begrepen dat er nu ih huis geen kruipruimte meer is door dat celbeton. Kan het grondwater zomaar ineens de huiskamer in komen nu? Of juist niet? Andere aandachtspunten misschien?

Kan iemand in lekentaal dit enigsizns toelichten? Is dit vervolgens iets waar per definitie een bouwkundige naar moet kijken? Bouwkundige keuringen als voorbehoud zijn bijna een no go in de huidige hectische huizenmarkt, en de grond wordt niet opengemaakt-> kan deze überhaupt dus wel wat zeggen ter plekke?
missschien wil iemand mij aangeven welke vragen ik anders moet stellen aan verkoper ivm die vloer om een betere inschatting te kunnen maken. Ik kan me zo voorstellen dat er bepaalde techneiken zijn die veiliger zijn dan de ander bij zo'n vloer?

Mijn dank is heel groot
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik weet niet wat je gelezen hebt maar e.a is volstrekte onzin.

het al dan niet vullen van de kruipruimte met zand beton of wat voor materiaal dan ook heeft geen invloed op de grondwaterstand.

er komt ook geen grondwater door je vloer als deze gewoon op straatniveau ligt tenzij de hele stad blank staat.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Een bouwkundige keuring voor aankoop is altijd verstandig :idea:
 

Eva1234

  • #4
Hartelijk dank voor uw reactie.

Ik weet dat een keuring verstandiger is, maar er staan gemiddeld 50 mensen in de rij. JE komt simpelweg niet aan een betaalbare koopwoning. 12 jaar geleden is er een keuring uitgevoerd door huidige eigenaar. Die was in orde. Ik moet de knoop over dit voorbehoud nog doorhakken, dus dat even buiten beschouwing gelaten... nog een nuancering op mijn vraag;
Hopelijk kunt u/iemand dit nog wat meer helpen verduidelijken?;


Is schuimbeton vloer positief of negatief? Ik heb ergens toch gelezen dat dit (soms?) wordt gedaan om verrot hout te vervangen. (en de vloerverwarming is dan slechts mooit meegenomen maar niet het eigenlijke doel geweest).
Met andere woorden ; Verbergt zo'n schuimbeton laag mogelijk gebreken. Zijn er risico's dat er straks iets gebeurt (door die gestorte vloer).

zoals u aangeeft dus iig niet ivm groundwater, maar kan het negatief effect hebben op fundering? of iets anders?

Bvd
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Het antwoord van Boertje125 lijkt me duidelijk.

De verkoper kan je nooit een bouwkundige keuring onthouden. Deze keuring kan je ook na de prijsonderhandeling uit laten voeren (wel noemen).
 

Alex1200

  • #7
Het schuimbeton zoals op het aangehaalde forum is beschreven wordt gebruikt als opvulling van de kruipruimte.

Het is dus een lichtgewicht vervanger voor zand of schelpen.

Of het nu schuimbeton of normaal beton is zal voor de opwaartse kracht niet uitmaken igv een hoog grondwaterpeil
 

Eva1234

  • #8
Dank,

Alex, sorry laatste vraag, ik probeer het goed te begrijpen;
en het volstorten van de kruipruimte an sich..(ongeacht de beton soort (schuim of gewoon beton) dus) -> kan door dat volstoren/folie GEEN opwaartse druk vh groundwater ad zijkant van het huis ontstaan? En het huis dan dus niet opgetild worden?

Moet ik uw antwoord inderdaad zo lezen?

(ik heb vanmiddag namelijk ook een constructiebedrijf gebeld en die gaf aan dat door de folie onder de beton laag het grondwater naar de zijkant gebracht wordt, maar mijns inziens is dat dan toch precies wat er met dat waterbed effect bedoeld wordt? Kan dat grondwater aan de zijkant de muren dan omhoog gaan duwen/het huis optillen? Of hoef ik hier echt niet bang voor te zijn?
 

Alex1200

  • #9
Laat ik allereerst zeggen dat ik geen bouwkundige ben.

Bij mijn vorige huis is er met schuimbeton mijn kruipruimte opgevuld; niet geheel tot aan de vloer maar weer op normale hoogte.

Ik ken de situatie in Haarlem niet maar Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het grondwater in de kruipkelder zou staan. Wellicht kan je dit bij mensen in de straat navragen.

Als er water staat in de kruipkelder zal een gesloten massa een opwaartse kracht ondervinden ( wet van Archimedes ;opwaartse kracht = gewicht van verplaatste vloeistof )
Als de vloer verankerd is aan fundering zal de kracht opgenomen worden
door de fundering en het gewicht van het huis.
Afhankelijk van volume verplaatste vloeistof / opwaartse kracht kan er in een doom scenario je vloer ophoog komen of .....
Ik denk niet dat het water hoger zal komen dan het grondwaterpeil ( dus geen stuwing langs de folie)

Vraag nog eens na op er idd geen kruipruimte meer is en zo ja hoe het zit netriolering , gasleidingen.
 

Eva1234

  • #10
Er is inderdaad geheel geen kruipruimte meer, dat hebben ze vermeld in de brochure en pp de open dag gezegd. Ik ga zeker vragen hoe of wat met de leidingen, en riolering , veel dank!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Je brengt een hoop extra gewicht aan in een woning. Dan is het altijd nuttig te weten of dit constructief kan. Bv. bij een woning die al slecht gefundeerd is, is er een risico.

Het waterbed effect is alleen als het een afgesloten ruimte is. Grondwater kan alle kanten op, dus er is geen reden dat het de fundering omhoog gaat drukken. De weg van de minste weerstand dus.

Door het extra gewicht gaat de woning juist zakken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de fundering die waarschijnlijk aan de rand nog een stuk onder het schuimbeton loopt.

Conclusie: laat zo'n ingreep ter plekke beoordelen door een bouwkundige of constructeur.
Maar in dit geval zit het schuimbeton er al in, en zijn er geen problemen (anders blijkt dat straks wel uit het onderzoek). Er is volgens mij geen enkele reden om aan te nemen dat er problemen gaan optreden.
 

Alex1200

  • #12
Het schuimbeton wat bij mij gestort was heft de structuur van een "bros reep" en kon absoluut geen punt belasting hebben (slechter dan een gasbetonblok)

De massa is gering en derhalve een beter methode dan opvullen met zand.
Opvullen met zand leid tot een negatieve kleef op een paalfundering.

Dus:
De effecten van toegenomen masse schat ik als gering in.
Het waterbed effect ook.
De opwaartse druk is alleen van toepassing als het schuimbeton gaat drijven.

Maar bij twijfel is een bouwkundige de juiste raadgever.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu