Cd/dvd kast maken

Alchemist

  • #1
Mijn huidige cd/dvd kast is niet alleen aan het uitpuilen, ik vind hem ook niet meer bijzonder mooi.
Nu wil ik, omdat ik nergens in de handel een mooi meubel kan vinden, zelf een kast in elkaar zetten.
Het idee is een vrij simpel kastje, een beetje zoals de bekende smalle kastjes van de zweedse meubelboer, maar dan ongeveer 80 breed, en 150 hoog.
Maar voordat ik begin:
- welk hout kan ik het beste nemen, mdf of vuren/grenen panelen?
- kan ik de planken eerst aflakken, en hierna het kastje in elkaar zetten? (makkelijker schilderen)
- zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? (eventueel doorbuigen planken, waar op letten bij gebruik lijm, deuvels e.d.)

Ook wil ik de zijkanten iets dikker als de standaard 18 mm, als ik 2 platen mdf op elkaar zou lijmen, hoe werk ik dit dan aan de zijkant af? of word dit per definitie niet mooi?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
80cm breed MDF gaat best snel doorhangen. Dat hebben meubelpanelen een stuk minder, die veren ook weer terug als het gewicht eruit gaat. Maar cd s wegen niet heel veel, dus het zal wel meevallen.

Als je dekkend gaat schilderen, maakt het weinig uit welke houtsoort je kiest. Als je houtnerf wil zien, gebruik je geen MDF :)

Eerst schilderen kan prima, maar als je daarna de planken schroeft blijft dat in het zicht (evt. met dopjes) of moet je nog een keer schilderen. Of zonder schroeven monteren (bv. met deuvels), maar dan moet je erop letten de lijmoppervlakken niet te schilderen. Lijm hecht slecht op verf.

De zijkanten van dubbele plaat kan, na dekkend schilderen zie je dit nauwelijks meer. Het is altijd handig om eerst te lijmen, en dan op maat te zagen. Want precies gelijk lijmen is bijna niet mogelijk.
Ook kan je er een lat op zetten, helemaal mooi is onder verstek gezaagd. Wel veel werk. Misschien als de dikte niet nodig is voor de sterkte, dan is een enkele zijkant met een lat aan de voorkant ook een optie.

Bekijk ook eens Boekenkast muurvullend en andere, met tips over kastenbouwenmetdeuvels.
 

Alchemist

  • #3
Duidelijk verhaal, het risico van doorhangende planken wil ik niet, dus vermoedelijk worden het meubelpanelen. Volgens mij is het altijd mooier als je de planken met deuvels vastzet ipv met schroeven, zeker als ik de houtnerf zou willen blijven zien (weet ik nog niet zeker)

Als ik de nerf wil blijven zien, kan ik dan beter een dekkende lak gebruiken, of een kleurbeits? En wat zijn de voor- en nadelen van beide voor deze toepassing?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dekkend schilderen betekent geen nerf meer zichtbaar. Misschien kan je je vraag beter in de rubriek over verf neerzetten?
 

Sjaan Smit

  • #5
Anders maak je op 40 cm een soort tusssenschotje,dan weet je zeker dat ie niet gaat hangen....maar ik denk dat het bij cd"s nog wel mee valt....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu