Buitenverlichting - bij inschakelen schakelpaneel klapt het

Ronwijn

  • #1
Hoi,

IK heb een probleem met mijn buitenverlichting en stopcontacten. In mijn keuken heb ik een schakelkastje waarmee ik de verlichting in de tuin, stopcontacten in de tuin en diverse zaken van de vijver (die er niet meer is). Tussen de schakelaar en buiten hangt een spoel en een verdeel unit en een tijdschakelaar waar de stroom op is aangesloten en waar de draden binnen komen van buiten (tuin)die van de diverse onderdelen komen. Als ik de hoofdschakelaar van het schakelpaneel inschakel klapt het geheel er al uit. Zonder dat een van de andere schakelaars aanstaat. Ik heb een zwarte draad uitgehaald uit de hoofdschakelaar (weet niet waarvoor hij is) en dan klapt de boel er niet uit. De tijdschakelaar (van de oude vijver) loopt. Ik dacht eerst aan kortsluiting buiten maar dat lijkt me sterk omdat een van de schakelaars (bv verlichting) niet aan staat. Ik ben niet zo heel erg thuis hierin. Het moet toch niet zo moeilijk zijn lijkt me!

Zeer bedankt!

Re

Probeer foto's up te loaden maar dat lukt niet!



 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Is dat nog van een vorige bewoner of zo? Ziet eruit als broddelwerk. Of (slecht) werk van een machinebouwer maar dan in een huiselijke omgeving. Dit is absoluut geen standaardschakeling en het geheel ziet er erg onveilig uit. Hiervan kan dus ook geen mens beoordelen wat er aan de hand is, waarom zekeringen eruit klappen (mij verbaast dat niets).

Dan ook nog, voorzover zichtbaar, kroonsteentjes waar ongeïsoleerde stukjes draad uitsteken. Zit er dik in dat er niet zichtbaar op de foto's nog veel meer niet in orde is...

Elektroinstallateur erbij halen en alles laten verwijderen / opnieuw aanleggen lijkt mij persoonlijk de beste en vooral veiligste oplossing. Tot die tijd de zekering, die er steeds uit gaat, uit laten staan cq. niet vervangen! :?
 

Ronwijn

  • #3
Helaas van de vorige bewoner. Het geheel werkte nog wel maar tijdens de verbouwing is er iets gebeurt.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het ziet er zeer onveilig uit, en dat dan ook nog in een keuken, dus met vocht en veel metalen delen.
Brrr... spelen met je leven is dat.

Weg ermee. Sorry klinkt cru, maar het is niet anders. :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu