Buitenmuur vochtdicht maken.

Klingel

  • #1
Beste klussers,

Voor ik eventueel een vakman inschakel leek het me wijs eerst hier navraag te doen.

Ik had al een poos gezien dat er op onze buitenmuur zo nu en dan mos op zat en deed dit altijd verwijderen met een borstel en eigenlijk verder niet meer naar omgekeken. Nu had ik er eens op gegoogled en las dat dit een verschijnsel is van wellicht optrekken van vocht uit de grond.

Over de gehele zij gevel (de regen/zon kant) lijkt 1 rijen metsel stenen hoog (enkele plek 2) vochtig of eigenlijk gezegd het moet wel vochtig zijn anders kan er geen mos achtige aanslag op komen.

Ik weet van iemand uit de buurt dat toen destijds deze huizen gebouwd zijn dit niet helemaal netjes is gebeurt en afgeraffeld is (aannemer failliet enz) met als gevolg dat er ook slecht materiaal gebruikt is/kan zijn. (slechte metsel stenen/"peperkoek")

Nu heb ik gelezen dat ik met het impregneren al een heel eind kom om de muur nog enigszins te beschermen. Dit moet wel lukken als ik me goed laat inlichten en het juist impregneer middel hiervoor aanschaf.

Maar waar ik eigenlijk mee zit is het optrekkende vocht. Hiervoor zou ik horizontale vochtschermen/schotten moeten plaatsen? Als ik hier op zoek kom ik alleen maar bedrijven tegen die dit voor je willen doen maar lijkt mij dat ik hier als particulier ook aan komen kan en kan plaatsen?
Aangezien dit een vaag gebeid is voor me zit ik al helemaal met het idee dat ik de buiten gevel vrij moet maken (afgraven op bepaalde diepte?) en hier een soort van zeil tegen aan moet leggen en weer dicht gooien?

Zijn er niet, zoals ik ze noemde, schotten die je met bv een stevige hamer langs de gevel slaat?

En als laatste wat weer te maken heeft met impregneren, de onderste 2 rijen zijn dus vochtig en heeft geen zin een vochtige muur te gaan behandelen. Wat is de beste manier om deze droog te krijgen alvorens er aan te beginnen?

B.v.d. voor jullie reacties.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Volgens mij is het handig om nog wat info te geven. Hoe oud is de woning, heeft deze een spouwmuur en heb je een kruipruimte.
 

Klingel

  • #3
De woning is van 1973 met spouwmuur en heeft helaas geen kruip ruimte.

Ook is in het verleden door vorige bewoners de muur geïsoleerd maar dit voelt niet vochtig aan (gevoelt door een aanwezig gat in muur na afgraven) ook is er aan de binnenkant geen vocht aanwezig.

Ondertussen na wat rondvragen de gevel vrij gemaakt tot fundering om hier beschermend stevig plastiek tegen aan te plaatsen zodat er vanuit de grond (muur grenst aan tuin, geen bestrating) er geen water meer de muur in kan.
Het is een regen kant en als het regent blijft er veel vocht aanwezig op die plaats.

Als het weer het vervolgens toelaat de muur impregneren, hebben nog het idee gehad er een soort van tent achtige constructie tegen muur aan te plaatsen en met bijvoorbeeld hitte kanon het grootste deel van het vocht te laten verdampen echter lijkt me dat gezien de grote temperatuur verschillen niet verstandig.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Klingel schreef:
Ondertussen na wat rondvragen de gevel vrij gemaakt tot fundering om hier beschermend stevig plastiek tegen aan te plaatsen zodat er vanuit de grond (muur grenst aan tuin, geen bestrating) er geen water meer de muur in kan.
Het is een regen kant en als het regent blijft er veel vocht aanwezig op die plaats.
Zijn die plastic rollen met van die hoge noppen, ik schat ongeveer 1 cm hoog, niet beter. Zodoende kan het tussen het plastic en de muur enigszins ventileren en drogen. Als je een plastic tegen de muur aanbrengt zal er geen ventilatie en droging zijn.
 

Klingel

  • #5
Daar is eigenlijk door niemand over gesproken maar mijn gevoel zegt misschien ja en nee.

Ja omdat zoals jij zegt er mogelijke ventilatie en droging is echter heb ik er ook een heleboel nee's op.

Ik kan me voorstellen dat door de druk van het zand het alsnog strak tegen de muur aan komt en er maar weinig huizen zijn die een (kurk) droge fundering hebben plus denk ik dat er toch al weinig ventilatie en droging plaatsvond doordat er vochtig zand tegen aan ligt/lag? Dit zal bij de meeste huizen zijn vermoed ik?
Als er dan van die noppen tegen aan zouden komen en het zou regenen de kans groot is dat het water er gewoon langs naar beneden loopt, dan heeft dat ook niet het gewenste effect lijkt me zeker niet op de regen kant.

Tot waar het metselwerk op de fundering (of in ieder geval tot op de witte blokken) heeft het op dit moment zeker de kans om droog te worden aangezien het nu nagenoeg vrij van invloeden van buitenaf ligt. De gebruikte steen is wat ik me heb laten vertellen gewoon niet hard genoeg gebakken, althans het is geen dure steen die wel langer gebakken is en dus harder is. Hij noemde het "zachte" steen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu