Buitenmuur na-isoleren

Raymont

  • #1
In mijn huis uit begin 1900 heb ik alle poriso binnenmuren weggebroken om de spouw te isoleren. Nu wil ik dit doen met PIR isolatieplaten met daarvoor weer de oude poriso stenen. Nu zit ik alleen met het vastzetten van de PIR platen. Ik wil namelijk wel de binnenmuur met spouwankers verbinden aan de buitenmuur.

Ik kies ervoor om de poriso stenen er weer voor de zetten omdat ik een vreselijk hekel heb aan gipswanden.

Nu is het gebruikelijk om eerst de binnenmuur te zetten en daar de isolatie tegenaan te zetten maar nu staat de buitenmuur al. Ik kan ook niet de isolatieplaten tegen de buitenmuur plaatsen aangezien er dan geen goede luchtspouw is.

De vraag is dus hoe ik de isolatieplaten tegen de binnenmuur ga bevestigen. Als ik een lattenframe tegen de buitenmuur zet waar de isolatie tegenaan komt belemmer ik ook de ventilatie in de luchtspouw.

hoe kan ik dit het beste doen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De binnenwand van poriso zal op een fundering moeten staan, alleen spouwankers is niet voldoende.
(Hard)houten rachels tegen de buitenmuur kan wel zolang ze verticaal geplaatst worden, de spouw tussen rachels en poriso is voldoende voor ventilatie als u een aantal stootvoegen open maakt in de buitenmuur, zowel bovenaan als onderaan.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Verdiep je even in het fenomeen "valse spouw". Je moet zorgvuldig gaan metselen om de isolatie te laten functioneren.

De balkkoppen die door de isolatie naar het buitenblad gaan, geven straks een risico op rotting. Hoe ga je dat oplossen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Opmerkelijk.
Een bedrijf beweerd een naad van 5 mm tussen het binnenblad en de isolatie vermindert de isolatie waarde met 50%.
Lijkt mij heel erg overtrokken. Geen paniek.
 

Raymont

  • #5
Ik hou ook niet zo van hout in de spouw. Hoewel er goed geventileerd moet worden blijft er altijd een risico op vocht.

Ik zat te denken aan het volgende:
- PIR-plaat tegen buitenblad houden en spouwankers boren.
- PIR-plaat een paar cm terug trekken en isolatieclips over spouwanker schuiven.
- PIR-plaat terug richting buitenblad duwen (isolatieclips houden de plaat op zijn plaats
- binnenblad opmetselen.

Wat betreft de fundering:
In principe is het binnenblad wel gefundeerd. Deze stond namelijk op een holle bouwsteenvloer, welke weer op de originele fundering lag. Het binnenblad lag in lijn met de fundering.

Nu ga ik natuurlijk 12cm aan isolatie toevoegen. Ik wil de luchtspouw verkleinen van 7 naar 3 cm. Hierdoor komt het binnenblad in theorie nog maar 1 cm op de spouw te staan. Het volledige binnenblad staat dan uiteraard wel volledig op de holle bouwsteenvloer.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Bij het fenomeen valse spouw is het niet één bedrijf die iets beweert. Het levert in de praktijk regelmatig klachten op bij nieuwbouwwoningen en is aangetoond met infrarood camera's.
 

Raymont

  • #7
Dit is nu het plan:
D.m.v. speciale afstandsbussen i.c.m. spouwankers wordt de isolatie tegen de buitenmuur bevestigd. Hierna worden de spouwankers in de binnenmuur gemetseld.

Na lang zoeken heb ik die afstandshouders gevonden. Het enige nadeel is dat ze maar 23mm dik zijn en mijn luchtspouw dus tegen de minimale dikte aan komt. Ik ga nog wel het overtollige cement van de buitenmuur af tikken.



 

Marcn88

  • #8
Je zou ook stukjes van een pvc buis 32 oid af kunnen zagen van enkele cm, en die eerst over de spouwankers kunnen schuiven en dan de iso er tegenaan zetten, als je bang zou zijn dat de buisjes de plaat ingedrukt worden zou je er nog van die kunstof ringen bij voir kunnen zetten waar ze normaal mee de isolatie vastzetten
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
23mm zou voldoende moeten zijn. Inderdaad wel even de baarden er af tikken :)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Leg een plaat over de spouw, anders vallen de cementklodders in de spouw.
 

Johnh12345

  • #11
Heeft het gewerk
Ik heb namelijk hetzelfde probleem
Eerst dacht ik na isoleren wellicht maar de meningen lopen uiteen en de rd waarde is minder dan bij een pir plaat
Hoe heten de spouwankers?
 

Raymont

  • #12
Het werkt prima vind ik. Ik heb gewoon GB UNI-slagspouwanker gebruikt met GB Kombiclip kunststof.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu