Buitenkraan omzetten naar vorstvrij

Rwlinda

  • #1
Hoi,
Alle onderwerpen over buitenkranen hebben mij geen antwoord gegeven.
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en er is een optie om een buitenkraan in de achtertuin te laten plaatsen op de gevel. Deze is aftapbaar in de meterkast en verder niet vorstvrij. Nu wil ik graag een vorstvrije kraan (gedoe met dichtzetten wil ik niet aangezien ik de kraan in de winter regelmatig ga gebruiken en dan niet steeds naar de meterkast wil om de kraan open/dicht te zetten).

Wat is slim?
Optie 1: Ik kan de kraan laten uitvoeren zoals in de meerwerklijst staat omschreven voor €475. Kan ik deze kraan dan makkelijk achteraf vervangen door een vorstvrije kraan?
Optie 2: Geen meerwerk en achteraf door een loodgieter meteen een vorstvrije kraan aan laten brengen?

Alvast dank!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Is er een goed toegangkelijke kruipruimte waarin je zowel de dichtsbijzijnde waterleiding als het punt waar de kraan moet komen kan bereiken?
 

Rwlinda

  • #3
De kruipruimte is bereikbaar via een luik in de hal en loopt van voor tot achtergevel, dus ik ga er vanuit dat alles bereikbaar is.
De woning moet nog gebouwd worden en zal pas over een jaar klaar zijn, dus zeker weten doe ik het niet. Meerwerkopties moet ik wel voor eind vd maand doorgeven...

Het is dus niet gebruikelijk dat een standaard buitenkraan eenvoudig om te bouwen is naar een vorstvrije?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Bij een standaard kraan zit het kraandeel buiten en kan daardoor bevriezen.
Bij een vorstvrije buitenkraan zit het kraandeel binnen in huis en wordt met een lange spindel bediend.
Je kan dus niet even de kraan omwisselen.
 

Tegel

  • #5
Let wel op, dat als je later een vorstvrije kraan wilt plaatsen, er in de binnenmuur gehakt moet worden.

Is er geen optie dat er meteen een vorstvrije buitenkraan geplaatst kan worden door de aannemer als meerwerk.
 

Rwlinda

  • #6
In het eerste antwoord van de aannemer bleef het beperkt tot aftappen in de meterkast. Nogmaals gevraagd en nu gaat de loodgieter er iets over zeggen. Lijkt me toch dat dit geen probleem zou mogen zijn...
Dank beiden iig voor de reacties, het meteen goed uitvoeren lijkt toch wel een must te gaan worden
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu