Buitengevel gedeeltelijk bekleden

Edgarv

  • #1
Ik wil een stuk buitenmuur (woning 1905, steens, enkel) onder mijn kozijn (5m x 1,20m) bekleden.
1.) het ziet er niet zo heel mooi meer uit
2.) een klein beetje isolatie zou fijn zijn.
3.) de muur zit gedeeltelijk op kelder hoogte en het andere gedeelte op vloer hoogte. In de winter is het aan die kant van de woning nogal fris :-)

Nu wil ik niet te moeilijk doen maar alles wat een beetje helpt zou mooi zijn. Ik wil het gewoon met hout aftimmeren om het weer netjes te laten lijken. En nu bedacht ik me dat het misschien ook zinvol is om dit een beetje te isoleren om de ergste koude wind er vanaf te houden.
Mijn simpelste gedachte was, richels op de muur, daar tussen isolatie (piepschuim platen?) en daaroverheen 18mm dik hout (rabat). Nu zitten er nog 2 gaten in de muur voor de ontluchting van de kelder. Die wil ik gewoon openhouden door middel van een rooster.

Mijn vraag heeft het zin om dit gedeelte te isoleren, ik wil graag dat de koude wind in de winter iets minder vrij spel heeft. En moet ik nog met folie aan de slag (open/dichte?) en wat is de juiste volgorde. En welke isolatie materiaal kan ik het beste gebruiken.

Het budget is beperkt en ik verwacht geen isolatie wonderen omdat het grootste gedeelte van het huis niet geïsoleerd is, maar alle kleine beetjes helpen. Zoals omschreven is het meer om de koude wind af te remmen zodat ik aan die kant van de woning niet 'wegwaai' figuurlijk bedoeld.

Alvast bedankt voor jullie suggesties
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik hoop dat je niet bedoeld dat je binnen de wind voelt?

Als advies wil ik je meegeven om een plan te maken hoe je heel de woning (in de toekomst) eruit wilt laten zien en geïsoleerd wilt hebben. Anders geef je nu geld uit, terwijl je het later weer wegsloopt. Dat zou zonde zijn.

Een deel onder een kozijn voorzien van hout is niet zo'n goed idee. Want dit is erg gevoelig voor rot. En zo'n klein deel gevel isoleren heeft ook geen zin. je hebt zelf al door dat je de ventilatie in takt moet houden.

Piepschuim is geen hoogwaardig isolatiemateriaal. Bij kleine diktes kan je beter aan een PUR- of PIR-plaat denken.

Als je een gevel aan de buitenkant voorziet van isolatie+afwerking, is een vergunning nodig.
 

Edgarv

  • #3
Beste IJkenhout, bedankt voor je reactie.

Het is aan de achtergevel, geen zichtwerk en het weet ik hoeveel oude jaren stuckwerk onder het kozijn laat los en vertoond scheuren, dus vandaar dat ik het wil opknappen. Als ik dit gedeelte een beetje kan isoleren is het meegenomen, als mijn oplossing geen zin heeft laat ik de isolatie even los.

Mocht er in de toekomst nog een isolatie oplossing worden verzonnen dan wordt dat de gehele woning, maar dat gaat nog wel een paar jaar duren ivm financiën. Daarom wil ik nu een relatief goedkope oplossing.

Ik wilde werken met geimpregneerd tuinhout. Dus gewoon rabatdelen van 18mm dik, 20 cm hoog. Dikte vanaf de muur zal zo'n 4 cm bedragen dus dat zou evt. opgevuld kunnen worden met isolatie. Kan ook geen isolatie aanbrengen alleen een luchtlaag er tussen zitten als het weinig zin heeft.
Ik moet in ieder geval geen vochtophoping worden tussen muur en hout zodat het dadelijk naar binnen doorslaat. Dus vandaar mijn vraag hoe/wat. Nu ademt hout volgens mij wel redelijk.

Dus tips/suggesties zijn welkom
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Plaats anders even een foto. Het lijkt me wat vreemd alleen een stukje onder een kozijn te bekleden.

Als stucwerk loslaat, kan je beter dit niet herstellen? Loshakken en opnieuw stucen dus.

Ik snap dat de financien belangrijk zijn, vandaar dat het zin heeft nu al na te denken over hoe je het uiteindelijk wil hebben. Dan kan je beetje bij beetje ernaar toe werken. Als dit beetje isolatie in het plaatje past, uiteraard doen, maar anders heeft het geen zin.
 

Migs

  • #5
Ha die boy's

altijd eerst een goed plan maken van hoe de woning uiteindelijk moet worden geisoleert.

wat dacht je van in de tuin een haag coniferen tegen het huis te planten.
dat hout ook al aardig wat wind tegen. (en IJkenhout wat vind je van zoon optie?)

grt migs
 

DeSoester

  • #6
Hedera hibernica wil ook prima. Wintergroen en groeit lekker snel.
En bovendien erg goedkoop!
 

Migs

  • #7
Ik zelf ben niet zoon liefhebber van hedera's
ze woekeren mij te veel.
maar iedereen zijn smaak.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik denk niet dat het isoleert. Werkt hooguit als zonwering.


 

DeSoester

  • #9
Het kan ook wat uit de hand lopen inderdaad :D

Maar da's een kwestie van af en toe snoeien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu