Buitendeur keuken dichtmaken?

Remco-vh

  • #1
Hallo,

Allereerst de beste wensen alvast..............................

Mijn vraag is:

We gaan een uitbouw maken in de zomer maar we willen vast de keukendeur dichtmaken aan de keuken kant. We hebben een nieuwe woning en zijn nu in de woonkamer/keuken bezig. Wil geen dubbel werk doen.

Ik wil de deur laten zitten totdat de uitbouw staat, ik wil het dichtmaken met de deur nog aan de buitenkant. Later als de uitbouw staat wil ik het kozijn weghalen zodat er een nis ontstaat. Waar later een design radiator in komt te hangen.

Ik dacht zelf:
Aan de keukenkant van het kozijn een cm of 2 van het kozijn halen. Of zo dicht mogelijk tegen de buitendeur. Het raam dichtmaken met multiplex om vocht te weren vanuit het raam. Dan een metalen regelwerk maken en het gat dichtmaken met 10cm cellenbeton. Daarna stucen aan de keukenkant. Dan zie je vanaf de keuken niks meer, en vanaf de buitenkant een deur met een wand/hout erachter. Later het kozijn weg en in de nis die dan ontstaat een design radiator hangen.

Is dit goed, of kan ik beter een ander materiaal nemen ithon, of ??????
Houdt cellenbeton wel een design radiator?
Of heeft iemand een beter idee.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik krijg het nog niet helemaal helder voor ogen, maar volgens mij ben je nu juist dubbel werk an het creëren.
Waarom niet het kozijn en deur weghalen en de boel zo dichtmetselen zoals je wilt?
Een paar cm van een kozijn weghalen, hoe wou je dat doen?
En later het kozijn weghalen terwijl er aan de andere kant gestucte cellenbeton staat geeft misschien kans op scheuren in je stucwerk.
En wat is het voordeel van je oplossing om de deur te laten zitten die je toch niet meer kan gebruiken?
Neem gewoon kalkzandsteen dat is sterk genoeg voor je radiator.
 

Kees61

  • #3
..en je wilt geen dubbel werk doen?
Het lijkt mij makkelijker om een kozijn weg te slopen als je er van twee kanten bij kunt komen. Als het ff tegen zit dan sla je zo de scheuren in het wandje als je het kozijn later wegbreekt.
Waarom sloop je het kozijn er niet helemaal uit en metsel het gat dicht?
Ben je bang voor de kou in de kamer zolang het gat nog open is :-) dan schroef je toch even een plaat voor het gat.
 

Remco-vh

  • #4


Misschien is dit iets duidelijker.

Vanaf de rode streep weghalen mbv een circelzaag om wat extra ruimte te krijgen zodat je de nieuwe wand niet beschadigd. Met het weghalen in de zomer.

Zwart is de binnenwand, groen is (kalkzandsteen).

Ik ben geen metsel wonder, maar kan wel lijmen. Zag dat je kalkzandsteen ook kan lijmen.

Het liefst doe ik het in delen. Als de uitbouw er staat dan zou ik graag pas het kozijn eruit breken. Om problemen te voorkomen (winter).

Ik zaag het kozijn in stukken, om braakschade te voorkomen.
Het klopt dat het zagen aan het kozijn dubbel werk is......
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Remco-vh schreef:
Ik ben geen metsel wonder, maar kan wel lijmen. ......
Ik neem aan dat je de uitbouw dan ook laat plaatsen door een aannemer?
Die kan je ook vragen om het kozijn te verwijderen en de boel even dicht te metselen. Zijn ze een uurtje of wat mee bezig.
 

Remco-vh

  • #6


De uitbouw staat er al zo goed als. Dit is door een aannemer gedaan.
Het zwarte gedeelte staat er al, ook is het waterdicht en afgewerkt.
Dak zit erop en aangesloten op hemelwater afvoer.
Het rode gedeelte moet in de zomer gedaan worden. (puien)

We zijn van het oorspronkelijke idee afgeweken. ik moet nog een aannemer regelen voor de puien te plaatsen.

We doen alles in delen mede door de financien, ook omdat we nu ff met 2 huizen/hypotheken zitten.

We zijn nu de onderverdieping op aan het knappen en moeten 28 januari uit onze oude woning en in de nieuwe woning. Dus we zijn nu snel de laatste dingen aan het afmaken. Alleen de huiskamer/keuken nog.
Kan binnen nu en een week ook geen metselaar of aannemer regelen.

Als ik de deur op bovenstaande manier dichtmaak, dan kan een vriend van me komen stucen. Daarna schilderwerk en de keuken aanpakken. En redden we 28 januari, anders zitten we in de rotzooi met overhuizen.

Daarna kan de uitbouw afgemaakt worden in de zomer, waar geen haast bij is omdat alle deuren er nog in zitten.
We kunnen er dan rustig gaan wonen zonder in de zooi te zitten, buiten kan gewerkt worden zonder dat we er last van hebben.Als de puien geplaatst zijn, geïsoleerd is en de onder vloer is gestort, kunnen we de kozijnen eruit breken en gaan afwerken.

Wilt u foto's plaatsen via klusidee ?
Linksboven het antwoordvenster staat de knop "Afbeelding-uploaden", mod.
 

Remco-vh

  • #7
Ik zat er gisteren nog ff met iemand over te praten onder het kerstdinee.

Als ik het op bovenstaande manier maak, zie plaatje met deur.
Maar dan met 10cm cellenbeton, aan de andere kant (buitenzijde) hout vastzetten in een houten frame of met chemische ankers. Daarover laat stucen. Kan dit ook ?
Dan steunt de radiator aan het "achterhout". Welk hout zou ik hier dan voor kunnen gebruiken? Vermecel/multiplex/ ? (18mm)

Ben wat ideeën aan het spuien, ik weet dat het niet de beste oplossing is. Maar er is geen tijd voor de beste oplossing dus ik zoek de 2e beste oplossing. :D

Zodat het goed is, en ik optijd de woning in kan.
 

Ralph

  • #8
Nou, ik moest het ff 3x lezen voordat ik de werkwijze begreep. En voor zover ik het begrijp word het een aardig kansloos klusje.
Er zullen kozijnankers in beide muren zitten die je voordat je dat gat eenzijdig dicht metseld ff moet doorzagen. Doordat je dat doet zit het kozijn eigenlijk al los.
Waarom het kozijn niet meteen er helemaal uit, je metseld dat gat immers weer helemaal dicht. Voor de kou en regen pak je er even styrodur voor en pur je dat langs de kanten even vast.
Dat snijd je er later zo uit met een mes.
 

Kees61

  • #9
Remco, als je dan toch niet wilt metselen, dan sloop je het kozijn er maar lekker uit en zet een paar houten stijlen in het gat met gipsplaten daar overheen. Dat kan je zo stucen.
Als je de maat van de radiator weet dan kan je ook zorgen dat er hout zit waar je het ding gaat vastschroeven.
Of als het kozijn aan de andere kant ook binnen de muur valt, dan laat je het gewoon zitten en spijkert er een stijl tussen en dan schroef je de gipsplaat zo op het kozijn.
In de tijd dat je hier op het forum zat, had je dat al klaar kunnen hebben :denk:

En anders laat je de deur er in zitten tot de zomer en pak je het klusje dan aan.
 

Remco-vh

  • #10
Of als het kozijn aan de andere kant ook binnen de muur valt, dan laat je het gewoon zitten en spijkert er een stijl tussen en dan schroef je de gipsplaat zo op het kozijn.
In de tijd dat je hier op het forum zat, had je dat al klaar kunnen hebben

En anders laat je de deur er in zitten tot de zomer en pak je het klusje dan aan
Dat is ook een idee, het kozijn gewoon laten zitten en wegwerken.
Het kozijn hoeft er niet uit........................ Snel en simpel.

Het is kerst zit nu tussen de gangen door ff de reacties te checken.
Ik wil morgen beginnen.

Thanx Kees61 + anderen voor de reacties.

Nu zit ik te twijfelen aan cellenbeton of houtwerk met gipsplaten. (binnenkant) Iemand voors en tegens?

De buitenkant waar de deur zit word houtwerk met gipsplaten.

Moet ik nog iets doen om de ruimte op te vullen waar de deur zat in het kozijn? Isoleren?

Welk hout kan ik het beste gebruiken voor achterhout. Vermacel/multiplex/of iets anders.

Kom misschien als een noob over, maar daarom vraag ik ook reacties van ervaren klussers.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #11
Gewoon 18mm multiplex, daar kan je radiator wel aan hangen. Geluidsisolatie aanbrengen, anders wordt het een klankkast.
 

Remco-vh

  • #12
Ja ben eruit............

50x70 balken binnenwerk maken, daarop gipsplaten. Raam van deur dichtmaken met multiplex om wat vocht tegen te houden.

Wanneer de puien staan deur eruit, raamwerk opvullen met geluidsisolatie. 18mm multiplex achterhout plaatsen op de plek waar de radiator staat.

Dan de aannemer de uitbouw laten afwerken/isoleren en gelijk het nisje mee laten nemen. Later een vriend van me laten komen om de uitbouw te stucen.

Denk dat het nu geen kansloos klusje meer word. Toch?

Bedankt voor de reacties en prettige feestdagen nog!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu