Buitendeur en kozijn schilderen

Marijkeg

  • #1
Hallo beste medeklussers.

Ik(vrouw, 70) ben bij het kaal maken van buitendeur een rotte plek tegengekomen onder aan de deurstijl. Ongeveer 10 cm lang en waarschijnlijk ook nog wat hoger.

1: hoelang mag onbehandeld hout kaal blijven,geen hardhout .

2: vullen met wat? of nieuw deel er in. Ik ga er vanuit dat het onze tijd wel uitdient en dat we moeten doen wat we kunnen behappen, lichamelijk en financieel.Mijn man, mindervalide, best handig (76) vind dat het met een nieuw stuk hout zou moeten .

Dit zou dan langer gaan duren en blijft het hout langer onbehandeld, vandaar mijn vraag.

groet, marijke
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Beste Marijke,

Als de rotting niet door-en- door is kan reparatie met een epoxy-pasta vuller volstaan. Haal eerst het rotte hout weg tot op het gezonde hout. Gebruik geen grondverf maar breng de epoxy-pasta direct op het gezonde hout aan met een breed plamuurmes. Na droging vlak schuren gelijk aan het oppervlak.
Zonodig na schuren nogmaals met epoxy-pasta vuller opvullen en weer schuren.

Bij door- en- door rotting moet er een deelvervanging plaatsvinden. Hiervoor moet er tot op het gezonde hout worden uitgezaagd ( het beste met een rechtstandige oscilerende zaag).

Hierna een op maat gezaagd stukhout met epoxy-pasta vuller terugzetten en na uitharding in model met de stijl schuren. Dat als laatste het nieuwe hout 2 x gronden zonodig spaarzaam plamuren en aflakken.

Let wel: houtrotherstel is een vak apart. Ziet u ertegenop, laat dan een vakman de reparatie uitvoeren. Een goed uitgevoerde reparatie bespaart u wel een nieuwe deur.
 

Marijkeg

  • #3
Hallo Kees,

dank je voor je advies. We zullen je raad opvolgen en een vakman in de hand nemen. Dit groeit me een beetje boven de (klus) pet.
Er zal gezaagd moeten worden.

Alleen nog de vraag hoelang kan het hout onbehandeld blijven, zonder dat het hiervan schade ondervindt?

marijke
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Dat ligt maar helemaal aan de houtsoort. Hardhout is vele malen duurzamer dan grenen of vuren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu