Buiten- of tussenmuur isoleren

Intoer

  • #1
Geacht Forum,

ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik mijn vraag hier op de juist plaats post.


Ik heb 13 jaar geleden een nieuw bouwhuis gekocht, met daaraan vast een stenen garage. De huizen zijn 2 onder 1 kappers, en de garage is geschakeld met de buren. De garage is via een deur vanuit het huis te betreden.

Omdat mijn vrouw 3 jaar geleden een eigen hondentrimsalon aan huis is gestart, is deze garage gedeeltelijk omgebouwd tot salon. De verbouwing hield in dat er op 2/3 vanaf de voorzijde een wand is geplaatst van een houten frame….aan de binnen zijde van de salon zijn daarop tegeltjes gelijmd en aan de schuurzijde is deze gewoon afgewerkt met hout mdf platen. In de voorgevel is een kozijn geplaatst met een loopdeur, en ramen met dubbel glas. Ook heeft deze ruimte een radiator gekregen die op de bestaande CV installatie is aangesloten.

Bovenstaande is om een beeld te krijgen van de situatie.

De problemen:

1. het blijft te koud in de salon.
2. we hebben schimmel plekken op het plafond in het overgebleven stukje garage en er lekken druppels water uit het betonnen plafond in dat stukje garage. De druppels hangen gewoon ergens in het midden van het beton….en er zijn 3 plekjes waar dit gebeurt. In de salon is dat probleem niet.

We hebben een dakdekker gevraagd om eens te kijken naar het vocht / lekkage probleem, en die heeft het dak goed geïnspecteerd en verdachte stukken dak opnieuw voorzien van nieuw dakleer….helaas heeft deze oplossing niet geholpen……..hij dacht dat het schimmel / druppel probleem ook door condens veroorzaakt kon worden.

Omdat het ook te koud in de salon blijft , en omdat we misschien het condens probleem kunnen terug dringen hebben we inmiddels het garage dak aan de buitenzijde laten isoleren en nieuw dakleer…..ook vonden de dakdekkers bij onze buren een verdacht plek ( dat lekkage zou kunnen geven)bij de afvoer en hebben deze opnieuw dicht gemaakt…..omdat dit gisteren is gebeurd hebben we hier nog niet een beeld bij of dit gaat helpen.

Om de kou te bestrijden in de salon wil ik wil ook graag de wand isoleren die op 2/3 in de garage is geplaats, dit is een vrij simpele klus omdat enkel de mdf platen eraf geschroefd moeten worden…..isolatie er tussen en platen terug.

Nu adviseerden de dakdekkers me om niet de houten wand in de garage te isoleren, maar de buiten muur van de achterzijde vd garage….dit is een enkel steense muur en er zitten ventilatie gleuven in het metsel werk. Deze muur isoleren is natuurlijk een veel grotere en duurdere klus.

De vragen die me nu rijzen:

1. Welke wand kan ik nu het beste isoleren…de enkel steense buitenmuur, of de tussen wand die tussen de schuur en salon staat? Of misschien wel beide? Maar in de schuur wordt niet gestookt.
2. Zal het schimmel / lek probleem niet juist toenemen als de buiten wand vanaf binnen geïsoleerd gaat worden?

Het is een lang verhaal, maar probeer jullie een zo goed mogelijk beeld te geven van de situatie.
Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen, en alvast hartelijk bedankt voor de antwoorden.
 

Bernhard

  • #2
Maak een paar foto's en een tekening.
Isoleren aan de buitenkant is de juiste methode.
Met de isolatie aan de buitenkant wordt de temperatuur van muur veel hoger. Door die hoge temperatuur is de kans op condensatie nihil. Bij isolatie aan de binnenkant van de muur zal de muur een lagere temperatuur krijgen. De kans op condensatie is dan zeer groot. De productie van vocht in een trimsalon zal behoorlijk hoog zijn. Met een goed ventilatiesysteem kan de luchtkwaliteit verbeterd worden. Dat zou kunnen met een ventilatie-unit die dan voorverwarmde lucht inblaast. bernhard
 

Intoer

  • #3
Hoi Bernhard,
bedankt voor je reactie, foto's wordt momenteel wat lastig omdat ik in het buitenland zit voor mn werk en dus niet thuis ben vd week...misschien aankomend weekend.Maar provisorisch heb ik een situatie tekening gemaakt...hoop dat je er wijs uit wordt

Het klimaat in de trimsalon is redelijk onder controle, zeker met grote washonden kan het er flink vochtig zijn, maar in de salon houden we het condens onder controle met een een mobile airco die ook kan ontvochtigen....en er is daar ook geen schimmel probleem, het blijft er enkel te koud in deze tijd van het jaar. Dus daarom hebben we het dak nu geisoleerd aan de buitenkant...en zoals jij schreef is dat de beste manier.

Omdat er voelbaar best veel kou vanaf de schuurkant komt, zou ik daar dus ook graag willen isoleren......1e optie is dus de tussenwand volstoppen met isolatie, de ruimte in de wand is 7 cm en dit is dus een vrijsimpele klus ( ik weet niet of ik hier ook dampfolie zou moeten gebruiken.

2e optie die door de dakdekkers werd aangeleverd is het isoleren van de enkelsteense buiten muur, maar dat wordt een grotere klus en het kan mijns inziens enkel vanaf de binnenkant ( wat eigenlijk geen goede optie is )....aan de buitenzijde daar isoleren zou ook betekenen dat je een extra muur moet metselen toch? en hoe sluit dat aan op het nieuwe dak.En wordt het condens in de schuur dan niet nog veel erger....er zit nu al schimmmel op het beton aan dakzijde....het lekken lijkt na het vernieuwen van het dak over te zijn.....dus dat is gelukkig opgelost.

Nou weer een heel verhaal misschien heb je nu een beter beeld.
 

Intoer

  • #4
IVM met het uitblijven van reacties, ga ik deze vragen voorleggen op een ander forum en zal ik niet meer dagelijks op dit forum kijken of er geantwoord is op mn vraag.

Bedankt voor het mogen plaatsen voor het bericht, en wat mij betreft mag deze post op slot.

Vriendelijke groeten,

Erik
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Tja, het is nogal een lap tekst te lezen ;) Vragen over voorzetwanden worden wel meer gesteld.

Tip: Je kan een email-notificatie aanzetten voor je berichten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu