Bouwfout door aannemer spouwmuur

Gerwin1991

  • #1
Beste forumleden,

Afgelopen zomer hebben wij onze woning flink uitgebouwd met een (woon)keuken, badkamer, bijkeuken, slaapkamer en toilet. Totaal ca. 60 m2. Betreft houtskeletbouw met gemetselde buitenmuren.

Enige tijd geleden ontstonden er bruine vlekken in het stucwerk in het toilet. Al snel werd duidelijk dat de oorzaak hiervan lag bij een lekkage aan de buitenkraan (achter deze wand). Aannemer heeft de wand aan de binnenzijde opengemaakt en lekkage hersteld. Een groot gedeelte van de binnenwanden zijn nu verwijderd om te drogen en aanstaande vrijdag worden de wanden opnieuw opgebouwd (osb + gips) en daarna opnieuw gestuct.

Nu de beplating is verwijderd is de achterliggende constructie duidelijk zichtbaar. Mij viel op dat de houtskeletwanden aan deze kant ruim over de betonvloer steken (zie ook foto's). Gevolg is dat de binnenwand zover over de betonvloer steekt dat deze voor het grootste deel strak tegen de buitenmuur staat en er aan deze zijde dus helemaal geen sprake is van een spouwmuur en er niet geventileerd kan worden. Ook isolatietechnisch is dit volgens mij nadelig.

Onze tekenaar geeft aan dat hij een spouw van 30 mm aan heeft gehouden in de tekening, hier heeft de aannemer zich dus niet aan gehouden. Daarnaast lijkt een spouwmuur mij verplicht gesteld vanuit het Bouwbesluit.

Aanpassen lijkt mij onmogelijk. Ik heb daarnaast nog een ruim bedrag vastgehouden tot de vochtschade in het toilet is hersteld.

Iemand advies hoe hiermee om te gaan en wat ik van de aannemer kan verwachten / eisen? De aannemer komt donderdag kijken.

Bij voorbaat dank!

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Spijtig voor je maar Klusidee is niet bedoeld om werk van andere in een geschil te beoordelen. Klusidee is voor advies om zelf te klussen.

Ik zou zeggen nodig de tekenaar/constructeur er ook bij uit en ga het gesprek met je aannemer aan en vraag hem eerst zijn oordeel te geven over het geleverde en of het conform tekening is.

Vraag hem het te leveren volgens tekening. Kom je er niet uit dan zal je hem via je je rechtsbijstandsverzekering moeten aanspreken.
 

Gerwin1991

  • #3
Dank voor je reactie.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu