Bosch WTL 6201 condensdroger wordt erg heet

Ilisa

  • #1
We hebben een nieuwe condensdroger. De eerste keer dat we hem/haar lieten draaien was de was niet erg droog en de machine aan de buitenkant bijna te heet om aan te raken.

Hij stond in een afgesloten ruimte met weinig ventilatie. We hebben hem op een plek staan zodat hij de warm lucht die er achter uitkomt direct naar buiten kan blazen.

Hij is nu wat minder heet maar nog steeds VEEL warmer dan we bij onze oude AEG gewone lucht droger gewend waren (geen condens droger) en was is nog steeds niet echt droog, wel erg heet.

Bij het rooster aan de voorkant komt relatief koele lucht naar buiten.

Enige suggestie?

We zitten hier in Panama en het is hier warm (25-30 graden) en vochtig 60-70% relatieve vochtigheid. In Costa Rica hadden we dezelfde vochtigheid maar was het wat kouder. Ik dacht dat een condensdroger juist voor warme en vochtige klimaten beter geschikt zou zijn....

Groeten uit zonnig en warm Panama :-)

Thorwald
 

Co de Witgoedman

  • #2
Condens droger drogen de was op 70 graden, indien het programma niet klaar is, is de was dus ook heet. 60 Hz he, kan invloed hebben op het droogprogramma, (zie uw vorige vraag ) .

Condensdroger werken slechter bij hogere omgevingstemperaturen, condensor wordt minder gekoeld, programma duurt dus langer. een luchtdroger had sneller gegaan. :wink:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Dat een condensdroger beduidend heter wordt dan een afvoerdroger is eigenlijk heel logisch!

Een afvoerdroger haalt verse lucht uit de ruimte (kamer) waar hij staat. Verwarmt die, blaast de lucht door de was heen. De vochtige (nog warme) lucht wordt naar buiten weggeblazen, weg is de warmte.

Een condensdroger haalt verse lucht uit de kamer, verwarmt die. Blaast het door de was. Vervolgens werkt er een koelsysteem om het water uit die lucht te laten neerslaan. Dat koelsysteem kost energie. De afgekoelde (maar warmere) lucht komt de kamer weer in.

Dat betekent dat alle energie die er door het verwarmings-element in gestopt wordt er óf uitkomt als (iets opgewarmde) lucht óf de machine zelf verwarmt. Die de warmte dan zelf weer moet afstaan aan de omgeving. er wordt niets naar buiten weggevoerd. Je hebt dus een "kacheltje" van zo'n 1000 tot 1500 Watt staan!

Niet voor niets dat een condensdroger in een goed geventileerde ruimte moet staan...

Er zou nog een factor kunnen zijn: de meeste drogers werken met een asynchroon motor (met condensator). Die draait op de frequentie van het lichtnet. Bij 60 Hz zou het kunnen zijn dat de motor door het harder draaien heter wordt. Maar daar weet ik het fijne niet van...

Bij een wasmachinemotor met koolborstels en elektronische regeling ligt dat denk ik anders, die zal daar beter tegen kunnen.

Wat betreft die hete droger: wij hebben zelf op onze (in de zomer flink warme) zolder een condensdroger geplaatst en schrokken van de enorme warmteafgifte van dat ding. Voorheen hadden we een afvoerdroger...
Ik ben er toen over na gaan denken en kwam tot bovenstaande redenatie!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu