Bosch WTL 5200, condensdroger met droog storing

Poldi13

  • #1
Beste deskundigen,

Ik heb ondertussen heel wat vragen/antwoorden gelezen op deze site.
De vraag van ad kruyne van februari dit jaar komt het dichtst bij mijn storing (denk ik).

De vraag is de volgende;
Bij onze droger Bosch WTL 5200 E-nr.: WTL5200EU/04 FD 7902 04325 gebeurt het volgende:
De droger start met drogen, element wordt warm, droogt 10 tot 15 min en dan begint bovenste lampje (drogen) te knipperen.

Toevallig heb ik een maand of twee terug het hele apparaat uit elkaar gehad omdat we wat water lekkage hadden. Stof tussen afdichting condensor en deur afdichting. Heb toen met stofzuiger werkelijk elk hoekje en gaatje schoongemaakt, dus vrije doorstroming van lucht (zoals beschreven in antwoord aan ad kruyne) is gewaarborgd.

Ik heb vanavond de achterplaat losgehaald en de clixon gereset (deze had ik bij de schoonmaakbeurt al gezien) en hij werd wederom warm maar storing bleef. NTC voeler was erg stoffig deze helemaal schoongeveegd, storing bleef. NTC voeler in "deursponning" gecheckt, was nog schoon.

Tja, nu dacht ik, wie van de drie; clixon, ntc of ntc. wie kan het mij zeggen.

Bijvoorbaat dank,
Poldi
 

Co de Witgoedman

  • #2
Uw verhaal lezende lijkt het erop dat de NTC bovenop het element defect zal zijn.
 

Poldi13

  • #3
Super!

Bedankt voor de tip, ga hem direkt demonteren en een verse halen!


Poldi
 

Poldi13

  • #4
Dit wil je niet geloven;

Ik heb verteld dat de machine geen last had van een verstopte doorstroming aangezien ik hem pasgeleden helemaal schoon had gemaakt.

Bij de schoonmaak kwam ik erachter dat er veel stof langs het pluizenfilter in de deur kwam en de condensor en de rest van de machine vervuilde. het pluizenfilter heeft door de warmte een ander model gekregen en deed zijn werk haast niet meer.

Dit losten wij tijdelijk even op door een stuk schilders tape over de opening te plakken, voor tijdelijk perfect. (je weet hoe dat gaat "ach dat nieuwe pluizenfilter komt wel...")

Heb vandaag de nieuwe NTC voeler vervangen en dacht voor het opstarten laat ik even de tape controleren of deze voldoende "stofdicht" is aangebracht.

En wat zie ik, vrouwlief heeft de hele opening goed dichtgetaped.

Wat voel ik me ongelooflijk dom, hier heb ik nooit aan gedacht.
De doorstroming was niet enigszins verstopt maar gewoon compleet afgesloten.

Gelukkig had ik bij het bestellen van de NTC ook gelijk een nieuw pluizenfilter besteld (zo helder was ik wel), dus het "probleem" is als het goed is over.

Hij doet het dus gewoon weer.

Poldi
 

Co de Witgoedman

  • #5
Ach, een mens maakt zo wat mee, ik heb er vrolijk om zitten glimlachen. :) :D :lol:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu