Bosch WOL2050 bovenlader lagers vervangen

Henk-Jan

  • #1
E/nr WOL2050NL 01

Deze machine maakt een grommend geluid als de trommel draait.
Ik denk dat de lagers vervangen moeten worden.

- Kan het ook aan iets anders liggen (kruis?)

- Lagerset Onderdeelnummer is 165982 / 480138. Moet ik nog meer bestellen op de site van Bosch? Afdichtringen, keerringen etc?

- Draaien de lagers droog, of moet er vet in?

- Als de machine dan toch open is, welke onderdelen kan ik dan ook preventief vervangen (ringetjes etc.)

- In welke volgorde demonteer ik de machine om bij de lagers te komen?

Dank alvast.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Hoe lang doet hij dat al of is het pas geleden ontstaan ?
 

Henk-Jan

  • #3
Sinds wanneer hij dat doet? Ik weet het niet precies.
Hij is geleidelijk meer lawaai gaan maken.

Ik heb twee identieke machines naast elkaar staan.
Als je de trommel van de ene een draai geeft, hoor je een vriendelijk licht-zoemend geluid.

De tweede geeft een grommend geluid. Die tweede machine heb ik veel later via MP aangeschaft, dus ik weet zijn leven niet.
 

Henk-Jan

  • #4
Nou jongens, ik heb hem uit elkaar en het eerste wat me opvalt is:
- Wat een verschikkelijke baggerzooi binnenin! Wat een smerig monster!

Ik wist nooit dat wasmachines zo ontzettend vuil konden zijn binnenin.

In één lager zit zoveel vuil dat je hem kunt voelen knarsen.
De tweede lager heeft beginnend vuil.

De machine is 12 jaar uit. Beide lagers vervangen kost bij elkaar 100 euro.
Zouden jullie dit doen? Of kun je de lagers gewoon nog schoonmaken binnenin?

En hoe komt het dat wasmachines zo ontzettend vuil kunnen zijn binnenin?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Het knarsen van de lagers komt doordat er roest in zit, de keerringen zijn gaan lekken en dan komt er water en zeep in de lagers, schoonmaken is niet mogelijk, de lagers zijn kapot.
Het vervuilen van de machine komt door het wassen op lage temperaturen, een paar keer in de maand een wasje op 90 graden helpt om de machine schoon te houden.

Vervang ook de keerringen anders hebt u over een paar maand hetzelfde probleem.
 

Henk-Jan

  • #6
Nou jongens, ik ben ermee klaar. Wat een werk zeg!
Ik heb de machine helemaal uit elkaar gehaald. In de lagers was vuil gekomen. Ik ben er echt uuuuuren mee bezig geweest.

In de nabijheid van de lagers bevond zich een dikke harde laag kalk. Dat kalk had zich een weg gevreten *onder* ringen en afdichtingsrubbers door!

Ik heb twee nieuwe lagers besteld a 6 euro/stuk en die met een lagerpers in de flens geperst. Dat bespaart me weer twee lagersets a 50 euro/stuk.

De spanringen aan de binnenkant van de kuip waren zo ernstig aangetast door kalk, dat ik ze vervangen heb. De ringen waren bedenkt met een keiharde witte laag, dat ook in schoonmaakazijn niet wilde loslaten.

Rondom de beide asaanzetten op de trommel had zich ook veel kalkafzetting gevormd. Dat heb ik er met schoonmaakazijn en een staalborstel afgekregen.

Op het verwarmingselement zat een dunne laag kalk dat er met schoonmaakazijn wel afging.

In totaal heb ik 80 euro besteed aan onderdelen voor mijn Bosch-machine. Wel goed hoor van Bosch, dat je online de tekeningen kunt bekijken van de wasmachine. Hebben de meeste merken dat?

O wat zien mijn handen eruit! Vol krassen en schrammen! Hoe zien de handen van witgoedmonteurs eruit, ook zo?

Maar wat een viezigheid in de kuip! Die vettige grijsgroene kleilaag schijnt zeoliet te zijn, dat als vervanger van fosfaat in waspoeder zit.

Vraag aan de specialisten: hebben de meeste wasmachines van 10 jaar zo'n vette kleilaag binnenin? Of is het te voorkomen dat je dat soort afzetting in je machine krijgt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu