Bosch wasmachine motor start niet, pompt wel, geen foutcode

Mhofstra

  • #1
Wasmachine Bosch Exclusiv F 1300 A
E-NR WFK2691NL/01
FD 7809 00247


Probleem: Op het tijdstip waar normaal de motor gaat draaien, hoor je alleen twee klikjes (eerst een zachte klik, daarna een iets luidere klik).

Dit klikken herhaalt zich totdat het programma afgelopen is. Bij twee centrifugeprogramma's heb ik een test uitgevoerd en hierbij maakt de display met resterende tijd een 'sprong' in de tijd. Hieronder staat per stap beschreven wat ik gedaan heb en wat er gebeurt:

1. ik selecteer het centrifuge programma 2 (kreukherstellend)
2. ik druk op de start knop in
3. resterende tijd staat op 8 minuten
4. pomp springt aan
5. zachte klik, luidere klik (dit herhaalt zich ongeveer 2 minuten)
6. resterende tijd staat op 7 minuten
7. resterende tijd staat op 6 minuten
8. resterende tijd springt van 6 minuten ineens naar 2 minuten
9. pomp stopt
10. zachte klik, luidere klik blijft doorgaan
11. resterende tijd staat op 1 minuut
12. zachte klik, luidere klik stopt
13. resterende tijd staat op 0 minuten

Leeftijd van de wasmachine is ongeveer 12 jaar. Eén reparatie uitgevoerd tot nu toe: defecte pomp. Verder nooit problemen gehad.

Het lijkt met dat er twee problemen kunnen zijn:
1. motor defect
2. aansturing van de motor defect

Mijn vraag aan iedereen op het forum:

Wat zijn de stappen om de juiste diagnose te stellen? Verder nog tips?

Mijn idee om bij de motor te beginnen. Lees bij vergelijkbare problemen veel koolborstelproblemen. Zou dit de eerste verdachte zijn? Zijn er nog andere verbindingen die rond de motor een slecht contact kunnen veroorzaken?

En de aansturing van de motor? Is dit typisch een geval van "de rest van de verbruikers controleren en als die goed zijn, dan is het de aansturing"?

Hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen. Ga hier morgenochtend direct mee aan de slag. Net terug van 2 weken kamperen in Frankrijk met drie kleine kids (4 jaar/2 jaar/10 maanden)... Dus genoeg 'voer' voor de wasmachine beschikbaar.
 

Mhofstra

  • #2
Net de motor eruit gehaald en de koolborstels gedemonteerd. Minder dan een centimeter lang.

Ga nu naar de stad om een nieuw setje te halen.

Wordt vervolgd.

Mats
 

Mhofstra

  • #3
Koolborstels gemonteerd, machine draait weer perfect.

Totale sleuteltijd (heb geen ervaring) was 3 uur. Kosten waren zo'n drie tientjes voor de koolborstels. Duurde even voordat ik doorhad dat je de motor er af moet schuiven, nadat je de twee grote bouten hebt losgemaakt.

Heb diverse foto's gemaakt, zal deze later nog toevoegen.

Mats
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu