Bosch wasmachine geen watertoevoer (geblokkeerd waterslot?)

Aknel

  • #1
Hallo,
Ik heb jullie forum doorgelezen, en ben veel te weten gekomen. Toch heb ik mijn probeelm niet kunnen oplossen. Daarom heb ik mijn vraag gepost. Hopelijk kan iemand mij helpen/tips/info geven. Alle ideeën zijn welkom :-)

ik heb sinds vandaag een probleem met mijn Bosch wasmachine.
merk: BOSCH WOL 2430 NL / 10 FD 8402 500078
probleem: er komt geen water in


De wasmachine heeft een elektrische waterstop A-9500 Villach (Interelectrisch) (deze zit er waarschijnlijk al vanaf de fabriek op)

De laatste keer de wasmachine draaide, bleek deze niet goed op de pootjes te staan en door verkeerde belading heeft hij erg geschud. :-(

Sindsdien start hij zoals normaal, maar komt er geen water meer in, ook als je hoort dat de wasmachine dit "probeert".

Op het forum heb ik gelezen dat er misschien water op de bodemplaat terecht gekomen is, waardoor de waterstop in werking is getreden.

wat ik heb geprobeerd:
1. kraan uit en weer aan zetten. (zonder toevoerslang stroomt het water goed.)
2. watertoevoerslang zowel bij de kraan (aan de kant van de waterstop) als bij de wasmachine afkoppelen. Filters schoongemaakt. (geen vuiligheid)
3. waterfilter aan de voorkant (de uitvoer voor evt vuiligheid) opengemaakt en schoongemaakt. (geen vuilgheid)
4. de zijkant van de wasmachine opengemaakt. er is geen water op de bodemplaat (dat is neem ik aan de onderkant van de wasmachine?)


Wel blijkt de wasmachine last te hebben gehad van een muisje dat daar wat zonnebloempitjes geeft genuttigd. De schillen lagen op de bodemplaat.
Nu kan het misschien zijn, dat tijdens het schudden, dat deze schillen tegen de sensor van het waterslot zijn gekomen en het waterslot in werking hebben laten treden. (ik weet niet of dit kan, omdat ik niet weet waar de sensor zit...)

Mijn volgende vragen:
1: waar zit het sensor voor het waterslot en kan je deze "resetten"? (sommige hebben een blauw knopje heb ik gelezen, maar dat zit niet op mijn waterslot)
2. kan je een gedeelte van het elektronische waterslot vervangen (dus alleen het waterslot) of moet meteen de hele slang vervangen worden?
3. zal deze wasmachine ook met een normale watertoevoerslang, dus zonder waterslot (of met een mechanische waterslot) kunnen werken?
4. Wat kan ik nog meer proberen voor ik de monteur bel?
5. Wat is dat ronde ding op de laatste foto (deze is op z''n kop... is dat de sensor voor het waterslot?)




(ps: de foto hieronder is de laatste foto en is helaas op z'n kop. :wink: ik denk dat dit de bodemplaat is (dus de onderkant van de wasmachine aan de binnenkant) het ronde ding is blauw en daaronder zit een dieper gedeelte daar komt een bruin draadje uit. Als je goed kijkt ligt er ook wat water, dat komt doordat ik de wasmachine helemaal op z'n zij heb laten hellen om te kijken op er water ergens weg zou stromen. Dat had ik ergens gelezen. het was maar een klein beetje water. Waar vandaan weet ik niet.)


Het is een lang verhaal... hopelijk is alles duidelijk. Bedankt voor het lezen. als iemand tips/info heeft hoor ik het heeeeeeeel graag! (ik ben een leek wbt de wasmachines. Dus geen vakjargon gebruiken... haha :wink:
alvast bedankt!!!
groeten
Lenka :lol:
 

Co de Witgoedman

  • #2
Test eens of er water uit de toevoerslang komt bij aanzetten (foto 3), zoniet, is deze slang defect. resetten kan niet.

Test ook eens of de motor wel draait, zoniet, neemt deze machine ook geen water in.

Foto 4 toont de vlotter van de aquastopbeveiliging)...meestal zien we die anders :mrgreen:
 

Aknel

  • #3
Hoi Cor!
dankjewel voor je antwoord.

1. nee, er komt geen water uit de toevoerslang als deze bij de wasmachine losgekoppeld is en de kraan aangezet wordt. ik dacht dat dit niet mocht vanwege de beveiliging? er komt dus geen water uit. het waterslot is dus defect en niet te resetten begrijp ik uit je antwoord...

2. de wasmachine draait "gewoon" alleen komt er geen water in als de toevoerslang incl originele waterstop er op is aangesloten.

3. foto 4 was een mysterie en ik denk dat je gelijk hebt. :-)

update: ik heb net een nieuwe slang aangekoppeld (zo een simpele) met een mechanische waterslot en de wasmachine doet het! hoeraa! zooooo blij!.
toch blijf ik nu met het probleem dat ik de oude slang niet kan verwijderen omdat daar de elektra doorheen loopt die bij het oude waterslot hoort.


zie foto: (de oude slang zit vast aan het klepje en op de volgende foto zie je waar de elektra van de waterstop naar toe gaat.) Heeft iemand enig idee hoe ik deze slang kan verwijderen en hoe ik (veilig!) de electra kan verwijderen/loskoppelen? Of zal ik de oude slang gewoon aan de achterkant vasttapen/binden waar niemand het ziet en niemand er last van heeft? (ik heb nml geen interesse in een dure nieuwe elektronische waterstop, aangezien het nu opgelost lijkt te zijn met 3 euro ;-)


 

Co de Witgoedman

  • #4
De oplossing mbt de electrische aansluiting van de AS-slang is simpel, gewoon de connector losnemen, die met die bruine draadjes en die even afisoleren met isolatieband.
Daarna een ijzerzaagje en de oude slang wegzagen :mrgreen: .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu