Bosch Wasdroger WTL6100 reservoirlampje brandt

Plantje

  • #1
Hallo,

Vorig jaar hebben we een Bosch wasdroger WTL 6100 gekocht.

E-nummer: WTL6100NL/02
FD 8211 201076

Altijd prima gewerkt gelukkig! Tot afgelopen vrijdag. Het ding had te lang aangestaan met een vol reservoir. Goed: reservoir netjes leeggemaakt en weer aangezet. Nu werkt hij niet meer goed.

Na enige tijd gaat het reservoirlampje branden, terwijl het reservoir toch echt leeg is.

Wellicht is dit een soort van foutmelding die gemakkelijk te verhelpen is, maar ik kan het boekje zo snel niet vinden. :oops: Vandaar de vraag hier.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn en hoe kan ik het verhelpen?

Bedankt!
 

Henny

  • #2
Aan de achterzijde van de droger zit een koppelstuk, welke de afvoerslang uit de pomp verbindt met de afvoerslang naar het reservoir.
Koppel deze eens los en controleer of hier water uit komt.
Probeer beide slangen eens door te blazen.

Vaak zit het zeefje bij het reservoir verstopt waar de afvoerslang aan gekoppeld zit.
 

Plantje

  • #3
Zo op het eerste gezicht kon ik geen slang ontdekken, maar ik zal zometeen nog eens góéd kijken. :roll:
 

Plantje

  • #4
Het is me gelukt het slangetje te vinden. Losgekoppeld, niets bijzonders te zien. Doorgeblazen, geen probleem. Stofzuiger er maar even opgezet.

Er kwam in ieder geval geen water uit. Morgen ga ik even met zo'n speciale schroevendraaier de achterkant eraf halen en eens even zien of ik dan iets aan rotzooi kan vinden.

Er moet dus ook nog ergens een zeefje zitten?
 

Plantje

  • #5
Zo,

Gisteren de hele boel maar eens open gemaakt. Overal met de stofzuiger wat stof weghalen. Het zag er verder niet slecht uit.

Daarna nog maar eens geprobeerd en helaas hetzelfde resultaat:
Het apparaat begint te draaien, na enige tijd gaat het reservoirlampje knipperen (ik noemde eerst branden) en blijft het ding gewoon doordraaien.

Wat ook opvalt is dat er niets echt warm wordt. Wat zou er mis kunnen zijn?
 

Co de Witgoedman

  • #6
Verwijder de rechter zijplaat, dan ziet u onder de snaar de afvoerpomp zitten.
Om hierbij te komen moet de snaar van de spanrol losgemaakt worden en de spanner eraf, deze zit met een torxschroef achteraan vast.

Hierna kunt u bij de pomp komen.

Maak foto's van hoe alles heeft gezeten.
 

Plantje

  • #7
Foto's...goede tip! :wink:

Ik ga er zo snel mogelijk weer mee aan het knutselen en laat even weten hoe het afgelopen is.

Bedankt zover!
 

Plantje

  • #8
Nog één vraag voordat ik eraan kan beginnen... beetje domme vraag misschien :oops: : rechterkant als ik voor het apparaat sta of als ik achter het apparaat sta?
 

Co de Witgoedman

  • #9
Gezien vanaf de voorkant.

Zijwand zit ook aan de bovenkant vast, haal dus ook de bovendeksel eraf.
 

Plantje

  • #10
De pomp is eruit. Wat een hels karwei zeg! :shock:

Begrijp ik nu goed, dat die vlotter die ik daar zie normaal gezien zou moeten zorgen, dat de indicatie "Reservoir" gaat knipperen?

Nu ga ik eens even de pomp wat nakijken... Nog eventuele tips? (Ik heb de boel nu toch open liggen...)
 

Plantje

  • #11
Ik laat het ding toch nog even uit elkaar totdat ik het fijne ervan weet. :lol:

Het volgende is het geval: Bij de waterpomp geen zeefje gevonden. Waterpomp heb ik eruit gehaald en de hele boel eens goed schoon gemaakt. Verder niets schokkends gezien.

Vervolgens de zaak weer aangesloten, maar de spanband nog even losgelaten. Toen tegen beter weten in even het apparaat aangezet. (Zonder was erin uiteraard!) Binnen enkele minuten was het weer zover: het lampje "Reservoir" begon te knipperen.
Ik heb de stekker uit het stopcontact gehaald en ik ben benieuwd of iemand me nog iets kan aangeven wat ik zou kunnen checken of nalopen.

Bedankt! :wink:
 

Plantje

  • #12
Nog iemand ideeën wellicht? Zelf kom ik er helaas niet verder mee :cry:
 

Co de Witgoedman

  • #13
Meestal zit de pompwaaier vast door verstopping, vaak ook te zien aan smerig water in de pompkamer.
De drijver is inderdaad de signaalgever van de condensbak vol.

Maak de pomp goed schoon en verwijder de vervuiling uit de pompkamer.
 

Plantje

  • #14
De pompkamer is neem ik aan die bak waar de pomp in staat...

Daar zit helemaal geen water in.

De pompwaaier is gewoon dat die "ventilator" die ik in de pomp zie zitten?

Is volgens mij allemaal schoon...

Ik denk dat ik het nog maar eens na ga kijken.

Edit: Hoe werkt die drijver trouwens? Ik zie namelijk niet echt een knopje zitten waar de arm van die drijver tegenaan drukt. Alleen maar een gaatje... Misschien dat daar een stiftje of zo in zat wat er uit gevallen is of stuk is gegaan. Zou dat het kunnen zijn?
 

Plantje

  • #15
Ja, volgens mij heb ik het gevonden!

De drijver duwt tegen het witte knopje aan. Dit knopje kwam niet meer netjes terug nadat de pomp het water had weggepompt.

Ik weet niet of de droger nu ook weer goed warm wordt, maar dat is redelijk gemakkelijk te proberen als ik de boel weer in elkaar ga zetten.

Wel nog een vraag: volgens mij moet dat knopje nog wat soepeler lopen...
Waar kan ik dit het beste mee smeren?
 

Henny

  • #16
Je kan hiervoor een spray met een licht smerende werking gebruiken, zoals siliconen-
of kontakt-spray.

Het niet terugschakelen van de beveiligings-schakelaar lijkt inderdaad een plausibele verklaring voor dit probleem.
 

Plantje

  • #17
De eerste test loopt! :cool:

Het lampje "Reservoir" knippert niet meer. Dat is dus alvast 1 ding wat gelukt is!

Nu weet ik niet zeker of ie ook echt goed droogt, maar dat zie ik over een uurtje wel.

Bedankt in ieder geval!
 

Henny

  • #18
Mocht het indicatielampje reservoir toch weer oplichten, controleer dan eerst of de beveiligings schakelaar weer geactiveerd is.

Als dit het geval is, dan zal het water vermoedelijk niet afgepompt kunnen worden door een verstopping in het afvoersysteem.
 

Plantje

  • #19
Het indicatielampje reservoir licht niet op. Dus dat werkt in ieder geval.

Aan de andere kant wordt de droger nu niet meer warm :cry: Na een hele nacht aan te hebben gestaan knipperde het lampje "Drogen" snel (sneller dan dat ik het ooit heb zien knipperen) en deed het apparaat verder niets. (Ook niet eens in de tijd de boel nog eens omgooien.)

Opnieuw aanzetten zorgt wel, dat ie weer opnieuw begint te draaien. Wellicht is er iets oververhit geraakt of zo? Wat zou ik kunnen nakijken voor deze temperatuur?
 

Co de Witgoedman

  • #20
In dat geval is er een probleem met de NTC welke op het verwarmingselement zit .
Deze zult u moeten controleren bij de aansluiting, hier kan stof tussen zitten en dit stof wordt nat en beïnvloed de meting, indien er geen stof tussen de aansluiting zit omdat deze al is dichtgeseald zult u de NTC moeten vervangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu